Zo kunt u voor, tijdens en na de training voor uw huid zorgen.

0
49

Bewegen is een van de beste gewoontes die u in uw dagelijks leven kunt opnemen om een goede gezondheid te behouden. Het is echter belangrijk dat u voor, tijdens en na de training de juiste hygiëne in acht neemt om mogelijke schade aan uw huid te voorkomen.

Overmatig zweten in combinatie met make-up, blootstelling aan de zon (als u buiten traint) en vervuiling door werktuigen en omgevingen kunnen factoren zijn die leiden tot sommige huidproblemen of bestaande aandoeningen verergeren.

Daarom is het belangrijk om meer aandacht te besteden aan uw huidverzorgingsroutine en om bepaalde gedragingen te vermijden die u op korte en lange termijn kunnen beïnvloeden.

We hebben een aantal aanbevelingen opgesteld die u wellicht nuttig vindt:

Voorafgaand aan de training 

1. Verwijder uw make-up 

De make-up belemmert de poriën en voorkomt de juiste verdrijving van giftige stoffen door zweten. Bovendien kan het opvangen van zweet, bacteriën en hitte onder de lagen van de make-up roodheid, irritatie en verergering van aandoeningen zoals acne veroorzaken.

2. Breng zonnebrandcrème aan als u buiten traint 

Zorg ervoor dat u een zonnebrandcrème kiest die SPF 30 of hoger is, waterdicht en bij voorkeur “niet-comedogeen”, wat betekent dat het de poriën van de huid niet verstopt. U zult ook willen kiezen voor een breed-spectrum product dat beschermt tegen UVA- en UVB-stralen.

3. Steek je haar op 

Zorg er bij het oppakken van je haar voor dat het minimaal in contact komt met de huid van je gezicht. Hierdoor wordt voorkomen dat vuil of olie van de ene plaats naar de andere wordt overgebracht.

Zelfs als je haar schoon is, kunnen de verzorgingsproducten die je erop gebruikt nog steeds in je gezicht komen en je poriën verstoppen.

Tijdens de opleiding 

1. Gebruik een schone handdoek 

Gebruik voor het drogen van het zweet een handdoek die schoon is en vermijd het op vervuilde oppervlakken te leggen tijdens de training (met zweet gevulde machines of de vloer). Dit voorkomt dat u bacteriën op uw huid krijgt.

Wanneer u de handdoek gebruikt, klop dan zachtjes op uw huid en vermijd wrijven, want dit kan irritatie veroorzaken.

2. Raak je gezicht niet aan. 

Doordat u voortdurend in contact staat met de buitenwereld, zijn uw handen een brandpunt voor bacteriën en vuil. Het is daarom belangrijk dat u tijdens de training en ook op elk ander moment zoveel mogelijk vermijdt uw huid aan te raken. 

3. Zorgen waar je je gezicht neerzet 

Als u in een sportschool traint, vermijd dan het plaatsen van uw gezicht op voorwerpen zoals matten, die door veel mensen voor u zijn gebruikt. Zelfs als je ze net hebt schoongemaakt, kunnen de ingrediënten in verzorgingsproducten schurend zijn voor je huid.

Na de opleiding 

1. Maak uw huid schoon 

Zelfs als u alle hierboven beschreven zorg heeft genomen, kan uw huid tijdens de training bacteriën hebben opgehoopt, dus overweeg om een bad te nemen als u klaar bent.

Als u na de training niet kunt douchen, was dan tenminste uw gezicht met een mild reinigingsmiddel en warm water. Vergeet niet voorzichtig te schrobben.

2. Hydrateer uw huid 

Gebruik indien mogelijk een vocht inbrengende crème of serum na de training (en na het wassen van het gezicht). Dit zal uw huid helpen om het vocht terug te winnen dat verloren is gegaan door het zweten.

3. Zonnebrandcrème opnieuw 

Dit is een stap die nooit mag ontbreken in uw huidverzorgingsroutine, dus breng na de training opnieuw bescherming aan, vooral als u naar buiten gaat.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here