Zijn diepvriesgroenten gezond?

0
78

Het kopen van diepvriesgroenten kan vaak een handige en meer betaalbare optie zijn, maar toch vragen veel mensen zich af of het wel echt verenigbaar is met gezond eten.

Deze zorg ontstaat vooral omdat veel organisaties en gezondheidsdeskundigen adviseren om voorgekookte diepvriesproducten zoals pizza’s, hamburgers en gebakken voedsel zoveel mogelijk te beperken, maar geldt deze aanbeveling ook voor groenten?

De waarheid is dat diepvriesgroenten uit voedingsoogpunt vergelijkbare kenmerken hebben als verse groenten en dat komt vooral doordat ze net na de oogst worden ingevroren, op het moment dat ze precies rijp zijn.

Uit een wetenschappelijk onderzoek dat in PubMed is gepubliceerd, blijkt dat diepvriesbewaring van groenten tot 2 maanden geen negatieve invloed heeft op de samenstelling van fytochemicaliën, zodat ze niet geacht worden een lagere voedingswaarde te hebben dan verse.

Uit ander onderzoek dat op dezelfde website is gepubliceerd, blijkt dat er kleine verschillen zijn die aantonen dat het invriezen van bepaalde voedingsstoffen in bepaalde groenten invloed kan hebben op het gehalte aan specifieke voedingsstoffen. Diepvrieswortelen en spinazie zijn bijvoorbeeld lager in bèta-caroteen dan verse.

Het micronutriëntengehalte van diepvriesgroenten is echter over het algemeen vergelijkbaar met hun verse tegenhangers.

Met dit in gedachten zijn enkele voordelen van het kopen van diepvriesgroenten

·         Ze behouden de grootste hoeveelheid voedingseigenschappen

·         Ze hebben de neiging om een langere levensduur te hebben

·         Ze zijn vaak goedkoper

·         Ze zijn het hele jaar door beschikbaar, terwijl verse groenten beperkt zijn door het seizoen.

·         Ze kunnen tijd besparen bij de voorbereiding (ze komen schoon en snijden)

Hoe koop je diepvriesgroenten en hoe bereid je ze?

Wanneer u diepvriesgroenten koopt, controleer dan zorgvuldig het ingrediëntenlabel en zorg ervoor dat ze geen additieven, zout of toegevoegde suiker bevatten.

Bewaar ze na aankoop zo snel mogelijk thuis in de vriezer, zodat de koelketen niet wordt verbroken.

Ontdooi ze niet voor de bereiding. Voeg ze direct toe aan het kookproces.

U kunt ze op verschillende manieren bereiden: gebakken, geroosterd, gekookt, gegrild of gestoomd. Zoals u meestal uw verse groenten gebruikt.

Als u restgroenten heeft, moet u de verpakking goed afsluiten voordat u deze terugstuurt naar de vriezer.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here