Zelfzorgmaatregelen met betrekking tot het Coronavirus

0
44

Het coronavirus leert ons dat gezondheid (fysiek, mentaal en emotioneel) echt de meest waardevolle hulpbron is die wij mensen hebben en daarom moeten we op dit moment uiterst voorzichtig zijn en ons veel meer bewust worden van de handelingen die ons lichaam ten goede komen of schade toebrengen. Hoewel er momenteel geen behandeling of vaccin is om het coronavirus te voorkomen of te behandelen (er zijn verschillende studies aan de gang), zijn er enkele stappen die u kunt nemen om uw lichaam en geest te versterken en de verspreiding van de ziekte te voorkomen. Hier zijn enkele belangrijke tips die u misschien nuttig vindt:

Zorg voor uw dieet

Voedsel is essentieel om ons lichaam en onze geest te versterken en beide een betere kans te geven in de strijd tegen infecties en ziekten. Daarom is het van vitaal belang dat u zich meer bewust wordt van de voedingskeuzes die u in uw dagelijks leven maakt. Enkele tips die u misschien wilt overwegen zijn:

  • Eet 3 tot 5 porties groenten per dag, bij voorkeur biologisch en rauw.
  • Neem kwaliteitseiwitten op in elk van uw maaltijden (kip, vlees, eieren, spirulina, peulvruchten, tofu…).
  • Wees niet bang voor gezonde vetten (avocado, olijfolie, kokosnootolie, noten, zaden…).
  • Vermijd geraffineerde plantaardige oliën (soja, zonnebloem, maïs, canola…) en margarine.
  • Elimineer tafelsuiker en vermindert de toegevoegde suiker zoveel mogelijk.
  • Verminder de consumptie van ultra-verwerkte voedingsmiddelen (die met meer dan 5 ingrediënten op hun voedingswaarde-etiket).
  • Hydrateer goed.

Blijf actief

Het vermijden van de sportschool betekent niet dat je zittend moet blijven. Lichaamsbeweging is fundamenteel voor de algemene gezondheid en speelt een sleutelrol in het immuunsysteem. Er zijn veel activiteiten die je thuis kunt doen met behulp van je creativiteit en het ondersteunen van jezelf met technologie.

Hier zijn wat ideeën:

  • Speel muziek die je op gang brengt en dans minstens 15 minuten per dag.
  • Een springtouw is ook een uitstekende optie om uw hart- en vaatstelsel te activeren en een gezond gewicht te behouden.
  • Op het internet en op youtube zijn er genoeg video’s met routines thuis te doen.
  • Of gewoon joggen en eindigen met een sit-up sessie.

Mediteer of doe wat ontspanningsoefeningen

Kalmte en innerlijk welzijn zijn essentieel voor het behoud en de versterking van het vermogen om helder denken en betere beslissingen nemen in tijden van crisis. Daarnaast zijn meditatie- en ontspanningstechnieken uitstekende middelen om angst en stress te bestrijden die ons immuunsysteem kunnen verzwakken. Enkele ideeën die u misschien wilt overwegen:

  • 5 minuten bewust ademen, waarbij u zich concentreert op de lucht die uw neus binnenkomt en uw mond verlaat.
  • Mindfulness of volledige aandacht voor het huidige moment
  • Begeleide meditatie.
  • Stille meditatie.
  • Luister naar ontspannende muziek.
  • Yoga

Zie ook: Ademhaling 4-7-8: een krachtige anti-angst techniek

Het volgt de beschermingsmaatregelen naar de letter

Het grote gevaar van het coronavirus is de snelle verspreiding ervan, waardoor het gezondheidssysteem in elkaar kan storten en het leven van veel mensen in gevaar kan komen. Daarom is het zo belangrijk dat u zich houdt aan de beschermende maatregelen die door de gezondheidsautoriteiten openbaar zijn gemaakt:

  • Blijf waar mogelijk thuis en vermijd drukke plaatsen.
  • Als u het huis moet verlaten, probeer dan minstens 1,5 meter van andere mensen weg te blijven.
  • Was uw handen vaak of gebruik een ontsmettingsmiddel op basis van alcohol.
  • Gebruik je gebogen elleboog om je gezicht te bedekken als je de behoefte voelt om te hoesten of te niezen.
  • Vermijd het aanraken van uw ogen, neus of mond.
  • Als u naar buiten moet gaan en last heeft van verkoudheid, gebruik dan altijd een mondmasker. Nog beter is om het huis helemaal niet te verlaten als u klachten heeft.

Geluk kweken

Vrolijk zijn in tijden van crisis is erg belangrijk voor je fysieke, mentale en emotionele gezondheid, maar hoe doe je dat? Profiteer van het feit dat het op dit moment raadzaam is om thuis te blijven om meer tijd door te brengen met uw dierbaren, om bordspellen te spelen, samen TV te kijken, te praten… opnieuw verbinding te maken. Vergeet niet dat de psychologische afdruk die het coronavirus op je leven achterlaat, zal grotendeels afhangen van hoe je de situatie beheert. Je hebt het vermogen om je emoties te beheersen en een sterk en ondersteunend netwerk op te bouwen.

Voorkomt overbelasting van informatie

Op de hoogte zijn is erg belangrijk, maar WELL geïnformeerd zijn kan het verschil maken, dus gelieve te filteren en zeer selectief te zijn met de informatiebronnen die u raadpleegt en consumeert. Raadpleeg de sociale netwerken van gezondheidswerkers, de media met internationale prestige en vooral de autoriteiten op dit gebied, zoals
Wereldgezondheidsorganisatie
. Stel de informatie die je ontvangt goed af en raak niet in paniek, want uit angst handelen kan ertoe leiden dat je beslissingen neemt die ongelukkig zijn voor jou en de mensen om je heen.

Zie ook: PAHO’s 5 tips voor een gezonder dieet