Wetenschappers ontwikkelen het planetaire dieet: wat is dit?

0
56

Een internationale groep van prestigieuze wetenschappers heeft het zogenaamde “planetaire gezondheidsdieet”, een een dieet dat de gezondheid van de mens en de planeet moet garanderen. Dit voorstel, gepubliceerd in The Lancet, werd ontwikkeld door meer dan 30 wetenschappers uit 16 landen over de hele wereld, die elkaar ontmoetten om, voor het eerst in de geschiedenis, een dieet te ontwerpen dat de belangrijkste milieu-uitdagingen van de planeet aanpakt. Onderzoekers durven te beweren dat als dit dieet op wereldwijde schaal zou worden toegepast, elk jaar bijna 11 miljoen sterfgevallen als gevolg van voedselgerelateerde ziekten en aandoeningen zouden kunnen worden voorkomen.

Bekijk ook: 90 % van de zoutmerken zijn vervuild met microplastics.

Wat is het planetaire dieet?

Het voorstel, dat gebaseerd is op een inname van 2500 calorieën per dag, voorziet in een reeks acties die weliswaar geen extreme beperkingen met zich meebrengen, maar wel een belangrijke verandering in de eetroutine van de meeste mensen betekenen. Enkele belangrijke punten van het planetaire dieet zijn:

  • Het verbruik van rood vlees (rund-, lams- en varkensvlees) . Een paar porties per week zou genoeg zijn.
  • Inclusief ongeveer 28 gram vis een dag.
  • Verminder, ook met de helft, het bedrag van suikers verbruikt. Het gaat hierbij niet alleen om tafelsuiker, maar ook om soda, energiedranken, snoepjes, enz.
  • Verhoog de inname van groenten . Deze moeten de helft van het bord in beslag nemen bij de hoofdmaaltijden.
  • Beperk het verbruik van zetmeelrijke groenten zoals de aardappel, de yucca en de pompoen.
  • De fruit is ook een hoofdrolspeler in dit dieet. Je zou ongeveer 200 gram fruit per dag moeten consumeren.
  • Verhoog de hoeveelheid noten en peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten, enz…) ingeslikt.
  • De koolhydraten die je eet moeten voornamelijk afkomstig zijn van Hele en hele korrels .
  • Verminder verzadigde vetten en geef de voorkeur aan onverzadigde vetten .
  • De melkproducten moet worden beperkt tot 250 gram per dag, wat overeenkomt met een glas melk.

Bekijk ook: Waarom zou je het eten van verwerkt vlees vermijden?

Andere overwegingen

Dit dieet omvat ook aspecten zoals het sturen van de wereldwijde voedselproductie naar gevarieerde en biologische gewassen, het intensiveren van duurzame landbouw en het vaststellen van strenge maatregelen om de vervuiling van land en oceanen te verminderen. Ook is een doelstelling opgenomen om de voedselverspilling met 50% te verminderen om de verspilling te verminderen.

Bekijk ook: Tips voor het verminderen van plastic in de keuken