Wat zijn de gezondste vetten?

0
59

Het is nu echter heel gebruikelijk dat mensen vet veroordelen als slecht en schadelijk voor de gezondheid. Echter zijn er bepaalde soorten vet die niet alleen gezond zijn, maar ook essentieel voor het goed functioneren van het lichaam. Lipiden of ook wel vetten genoemd maken deel uit van de macronutriënten, dat wil zeggen die voedingsmiddelen die het grootste deel van de energie leveren die het lichaam nodig heeft om zijn vitale functies uit te voeren. Ze bevorderen ook de groei en reguleren de stofwisselingsprocessen. Er zijn echter schadelijke vetten waarvan de consumptie zoveel mogelijk moet worden beperkt. Hieronder vertellen we u welke vetten gezond zijn en welke schadelijk, zodat u bewuster kunt beslissen over uw dieet.

Schadelijke vetten

Trans

Dit zijn de minst aanbevolen vetten en zijn het resultaat van een proces dat hydrogenering wordt genoemd en waarbij vloeibare oliën worden omgezet in een vaste stof. Het is aangetoond dat de consumptie van dit soort vet het risico op hartziekten verhoogt. Sommige voedingsmiddelen met transvetten zijn: margarine, chips, industriële bakkerijproducten, koekjes en zogenaamde fastfood of junkfood.

Bekijk ook: Wat zijn transvetten en hoe beïnvloeden ze je gezondheid?

Vetten met een matig verbruik

Verzadigd

Dit type vet komt vooral voor in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zoals: rood vlees, wit vlees, volle melkproducten en boter. Het is ook te vinden in sommige soorten olie, zoals kokosolie, die ook een uitstekende bron van laurinezuur is en de consumptie ervan heeft veel voordelen.

Vetten die je moet bevoorrechten

Enkelvoudig onverzadigd:

Een type vet dat in verschillende voedingsmiddelen en oliën wordt aangetroffen en dat helpt bij het reguleren van het cholesterolgehalte in het bloed. Het helpt ook om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Het is aanwezig in voedsel zoals:

  • Olijfolie
  • Avocado
  • Amandelen
  • Noten

Meervoudig onverzadigd:

Net als enkelvoudig onverzadigde vetten helpt dit type vet het cholesterolgehalte te verbeteren en het risico op diabetes te verminderen. In de huidige diëten is er echter vaak een duidelijk gebrek aan evenwicht tussen de twee belangrijkste meervoudig onverzadigde vetten (omega-3-tekort en overtollig omega-6), wat aantoonbaar de ontsteking bevordert.

Dit type vet is aanwezig in voedingsmiddelen zoals:

Omega 3

  • Zalm
  • Albacore
  • Makreel
  • De sardienen
  • De forel
  • Lijnzaad
  • Chiazaden

Omega 6

  • Saffloerolie
  • Sojaboonolie
  • Maïsolie
  • Zaadoliën in het algemeen
  • Zaden en noten

Bekijk ook: Voedingsmiddelen die het risico op hartaandoeningen verminderen