Wat je moet onthouden bij het kopen van een olijfolie

0
48

Olijfolie heeft een unieke nutritionele samenstelling en is ongetwijfeld een van de beste vetbronnen die we in ons dieet kunnen opnemen. Het is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten zoals oliezuur, erkend voor zijn vermogen om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Het heeft ook een hoog gehalte aan antioxidanten, stoffen die je lichaam helpen het effect van vrije radicalen te bestrijden en vroegtijdige veroudering tegen te gaan. In tegenstelling tot andere plantaardige oliën heeft olijfolie een laag gehalte aan omega-6-vetzuren Het gebruik van deze geneesmiddelen, die (bij overmatige inname en bij een duidelijke onbalans met omega-3s) pro-inflammatoir kunnen zijn en het risico op verschillende ziekten kunnen verhogen. Het is, tot slot, een van de beste opties om in uw keuken te hebben en hier laten we u enkele tips om de beste te kiezen (onder de duizenden merken die u kunt vinden in de supermarkten).

Tips voor het kiezen van olijfolie

  • De extra olijfolie van eerste persing is de meest natuurlijke omdat ze geen enkele vorm van verwerking heeft ondergaan. Ideaal om rauw te gebruiken en te profiteren van al zijn voedingsstoffen
  • Controleer het etiket zorgvuldig, want er zijn tegenwoordig veel merken die olijfolie mengen met andere ongezonde plantaardige oliën.
  • Controleer, indien mogelijk, of uw land van herkomst Spanje is, aangezien de olijfolie uit dit land als van de hoogste kwaliteit wordt beschouwd.
  • Hij geeft de voorkeur aan een olijfolie die in een donkere glazen fles wordt geleverd. Zo bent u beter beschermd tegen blootstelling aan licht en heeft u een grotere kwaliteitsgarantie.
  • Op dit moment zijn er maar heel weinig fabrikanten die de zuurgraad van olijfolie toevoegen, maar als je het hebt probeer dan niet meer dan 0,8 ° in extra olijfolie van eerste persing te gebruiken.

Bekijk ook: Helpt kokosolie je om af te vallen?

Kun je koken met olijfolie?

Jarenlang is men ervan uitgegaan dat olijfolie alleen goed is als ze rauw wordt gegeten, omdat men denkt dat ze bij verhitting giftig wordt en haar eigenschappen verliest. Uit verschillende wetenschappelijke studies is echter gebleken dat olijfolie niet alleen bestand is tegen frituren, maar ook tegen is veel beter dan plantaardige oliën zoals maïsolie, sojaolie of zonnebloemolie. Bovendien is bewezen dat olijfolie minder giftige stoffen produceert als het wordt gebakken en dat de afbraak ervan trager verloopt, wat te wijten kan zijn aan het hoge gehalte aan antioxidanten.

Hoe houd je het?

  1. Bewaar uw olijfolie op een koele, donkere plaats waar het licht niet direct op komt.
  2. Houd uw olijfolie uit de buurt van het fornuis of de oven.
  3. Houd uw olie goed bedekt en minimaliseer de blootstelling aan de lucht zoveel mogelijk.
  4. Gebruik de olijfolie binnen twee maanden na aankoop.

Referenties

  1. Stabiliteit van olijfolie in frituuromstandigheden
  2. Zij tonen aan dat de antioxidanten in extra olijfolie van eerste persing hun heilzame werking behouden wanneer ze worden gebruikt om te bakken.