Wat is de psychologie van het eten?

0
53

De Psychologie van de Voeding coaching combineert verschillende aspecten van voeding en psychologie om u te helpen uw relatie met voedsel te genezen, gebaseerd op het inzicht dat dit een van de langste relaties is die u ooit in uw leven zult hebben.

Het is een instrument dat zich richt op het beëindigen van het duidelijke lijden dat veel mensen voelen rond voedsel om hen te helpen herontdekken dat eten iets natuurlijks en noodzakelijk is dat een aangename ervaring moet zijn en niet een kruispunt van angst, schuld en ontevredenheid.

De psychologie van het voedsel helpt om te begrijpen dat voedingskeuzes geen kwestie van “wilskracht” zijn, maar een culturele, sociale, familiale, evolutionaire en emotionele achtergrond hebben die veel complexer is dan men gewoonlijk denkt.

Eetuitdagingen zijn een kans om te transformeren en te leren die een grote invloed kunnen hebben op andere gebieden, omdat je relatie tot voedsel vaak niet meer is dan een weerspiegeling van je relatie tot het leven zelf.

De vragen die de Psychologie van het Voedsel beantwoordt

De meeste traditionele voedingsadviezen richten zich op voedsel en beantwoorden de vragen over wat je eet, hoeveel je eet en wanneer je eet, maar de psychologie van voedsel stelt voor dat deze vragen slechts de helft van de vergelijking van goede voeding zijn en richt zich op anderen zoals

Waarom eet je?

Veel mensen gebruiken voedsel als een mechanisme om met hun emoties om te gaan, om ze te vermommen of om te voorkomen dat ze geconfronteerd worden, en dit is waar de zogenaamde “emotionele honger” in het spel komt.

Achter de voedselkeuzes zitten echter ook andere aspecten (anders dan emotionele honger en fysieke honger) die meer verband houden met culturele en sociale leerprocessen die van persoon tot persoon verschillen.

Hoe eet je?

De psychologie van het eten richt zich op de achtergrond en gevolgen van vasten, eten zonder plezier, eten onder stress, eten met de geest bezig met andere taken, eten met schuldgevoelens of eten uit verplichting.

Wie ben je als je eet?

Elke persoon is een uniek wezen met een uniek verhaal, en alleen jij hebt toegang tot de wijsheid van je lichaam en geest om te ontdekken wie je bent als je eet en wat voor soort voedsel het beste bij je past volgens dat “wie je bent”.

De psychologie van het eten helpt u te begrijpen of te herkennen hoe uw individuele kenmerken, uw familie en persoonlijke geschiedenis en uw eigen vroegere relatie met voedsel uw voedingskeuzes kunnen en moeten bepalen.

Voordelen van Coaching in de Voedingspsychologie

Coaching in de voedselpsychologie kan u helpen bij het herkennen, aanpakken en genezen van problemen of situaties die te maken hebben met

  • Uw lichaamsbeeld
  • Overmatige voedselinname
  • Emotionele honger
  • Gebrek aan betrokkenheid bij veranderingsprocessen
  • Spijsverteringsproblemen in verband met eetgedrag

Dit alles door middel van mechanismen en technieken die erop gericht zijn u te helpen:

1. Herken je bio-individualiteit en vind de eetstijl die het beste bij je lichaam en geest past, want ieder mens heeft een unieke genetische, culturele, familiale, sociale en individuele geschiedenis.

2. Ontdoe u van giftige voedingsovertuigingen die u hebben geleerd om sommige voedingsmiddelen te zien als de vijand, wat resulteert in gevoelens van pijn, schuld en spijt op het moment of na het eten.

3. Wijzig negatieve denkpatronen met betrekking tot het eten.

4. Het accepteren van, het herkennen van en het werken aan je emoties om te voorkomen dat je je tot voedsel keert als het enige mechanisme om er mee om te gaan.

5. Verzoen jezelf met het plezier van het eten.

6. Ontwikkel volledige aandacht voor het moment van eten, zodat u kunt genieten en het meeste uit de ervaring kunt halen, terwijl u de voedingswaarde van het voedsel op uw lichaam verhoogt.

7. Verzoen jezelf met je honger en verzadigingssignalen.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here