Wat is Carb Cycling en hoe kan het je helpen om vet te verliezen?

0
57

Carb Cycling is een voedingsstrategie die, zoals de naam al aangeeft, bestaat uit het aanpassen van je koolhydraatinname zodat je kunt afwisselen tussen hoge koolhydraatdagen en gematigde en lage koolhydraatdagen.

Deze methode wordt vooral aanbevolen voor mensen die al een laag of matig vetpercentage hebben (niet meer dan 24% bij vrouwen en 17% bij mannen), maar die hun lichaamssamenstelling enigszins willen aanpassen en enkele zakken met weerstand of “hardnekkig vet” hebben.

Bij mensen met overtollig lichaamsvet (overgewicht en obesitas) kan deze methode ook worden gebruikt, maar in sommige gevallen kunnen de resultaten van het vetverlies trager en zelfs contraproductief zijn (wanneer er bijvoorbeeld sprake is van insulineresistentie). In deze gevallen kan het handiger zijn om een laag of matig koolhydraatdieet te volgen.

Enkele van de meest voorkomende gevallen waarin Carb Cycling wordt gebruikt zijn

Mensen die door een stagnatie gaan (gewichtsverlies plateau).

Mensen die hun spiermassa willen vergroten zonder te veel vet te krijgen.

Mensen die het percentage vet willen verminderen zonder de spieren op te offeren.

Mensen die vet verliezen, maar hun fysieke prestaties in een bepaalde sport willen behouden.

Echter, wat uw geval ook is, Carb Cycling moet worden geleid door een deskundige die u zal helpen bij het vaststellen van uw dagelijkse behoefte aan calorieën in de eerste plaats, zodat u de bijbehorende verdeling tussen elke macronutriënt (eiwit, vet en koolhydraten) kunt maken.

Waarom werkt Carb Cycling?

Koolhydraatcyclus heeft op hormonaal niveau verschillende effecten op je lichaam en hormonen zijn de bevelvoerders van de stofwisseling, daarom spelen ze een fundamentele rol in de regulatie van het lichaamsgewicht, maar ook in verschillende vitale processen.

Strategische periodes met veel koolhydraten kunnen bijvoorbeeld het functioneren van leptine, het hormoon dat de eetlust reguleert, positief beïnvloeden.

Strategische periodes met weinig koolhydraten kunnen daarentegen helpen om de insulinegevoeligheid te verbeteren, wat op zijn beurt leidt tot een betere benutting van de bloedsuikerspiegel als brandstof of energiebron.

Daarnaast draagt het Carb Cycling ook bij aan het verbeteren van de fysieke prestaties en het voorkomen van de afbraak van spiermassa die zo vaak voorkomt bij langdurige en restrictieve caloriearme diëten.

Een ander voordeel van Carb Cycling is dat het gemakkelijk te volgen is en u op een gecontroleerde manier kunt genieten van het voedsel waar u het meest van houdt.

Hoe doe je Carb Cycling?

Om de efficiëntie van deze en elke andere voedingsstrategie te garanderen, is het raadzaam om het te laten leiden door een deskundige. Deze persoon zal u helpen bij het bepalen van uw behoeften aan macronutriënten voor elke dag van de week en zal u begeleiden bij het kiezen van de beste bronnen, om zo voedingstekorten te voorkomen.

Enkele veelvoorkomende Carb Cycling zijn

-Hogere inname van koolhydraten op trainingsdagen en lagere inname op rustdagen.

-5 lage Koolhydraat dagen en 2 hoge Koolhydraat dagen als je hoofddoel is om vet te verbranden.

-Alternate dagen als je veel trek hebt en het moeilijk vindt om meer dan 1 volle dag een lage carb focus te houden.

Vergeet niet dat de hoeveelheid in grammen koolhydraten voor elke dag afhankelijk is van je dagelijkse behoefte aan calorieën, je gewicht, je doelen en je niveau van lichamelijke activiteit. Er is GEEN GOUDEN REGEL dat voor iedereen geldt.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here