Wat betekent het dat een voedingsmiddel integraal is?

0
57

Heeft u zich ooit afgevraagd wat het woord “volkoren” betekent op het voedingsetiket van brood, rijst, pasta, koekjes en gebak in de supermarkt? In dit artikel leggen we het u uit en laten we u ook zien hoe u een echt volkorenproduct kunt kiezen.

Het woord volkoren in voedsel wordt gebruikt om specifiek te verwijzen naar granen die de essentiële delen en natuurlijke voedingsstoffen van het volkoren behouden, zelfs wanneer ze zijn verwerkt om te breken, te rollen of te vermalen.

Een graansoort, om als geheel te worden beschouwd, moet zijn drie oorspronkelijke delen behouden:

Zemelen: de buitenste laag die antioxidanten, wat vitaminen en vezels bevat.

Kiem: het embryo dat ook vitaminen, mineralen en eiwitten bevat.

Endosperm: de middelste laag en het grootste deel van de korrel die bestaat uit koolhydraten, met kleine hoeveelheden vitaminen en mineralen.

In tegenstelling tot hele korrels worden bij geraffineerde granen de zemelen en de kiem meestal verwijderd, zodat ze alleen het endosperm (koolhydraten) met een zeer kleine hoeveelheid vezels, eiwitten en micronutriënten vasthouden.

Helaas worden de meeste granen (en graanproducten) verkocht en geconsumeerd in hun geraffineerde versie, omdat dit hen een fijnere textuur geeft en hun houdbaarheid verlengt.

Waarom kiezen voor volkoren in plaats van verfijnd? 

De belangrijkste reden om te kiezen voor hele korrels is dat ze een grotere hoeveelheid vitaminen, mineralen, antioxidanten, vezels en plantaardige verbindingen leveren die in verband worden gebracht met verschillende voordelen voor de menselijke gezondheid.

De consumptie van volkorengranen is positief gerelateerd aan de gezondheid van het hart en dus aan een lager risico op hart- en vaatziekten.  Ook een meta-analyse die meer dan 1.635 gevallen van een beroerte omvatte, suggereerde dat de inname van hele korrels ook een beschermend effect heeft op deze ziekte.

Bovendien zorgen hele korrels door hun hogere vezelgehalte in vergelijking met geraffineerde korrels voor meer verzadiging en kunnen ze bondgenoten worden voor gewichtscontrole, (4) en een gezondere spijsvertering bevorderen.

Hoe kies je hele granen? 

Hele granen kunnen worden gekocht als individueel voedsel (zoals bruine rijst), maar zijn ook te vinden als ingrediënten in andere producten (zoals volkorenbrood of volkorencrackers).

Tot de meest voorkomende soorten hele granen behoren

Rijst

Haver

Quinoa

Amaranth

Boekweit

Maïs

Tarwe

Gerst

Rogge

Gierst

Wanneer u echter een product kiest dat een graansoort als ingrediënt heeft, moet u de lijst met ingrediënten controleren om er zeker van te zijn dat het echt alleen bestaat uit de hele korrel en niet uit een mengsel daarvan met geraffineerde korrels (zoals meestal het geval is).

Op deze manier, als u een tarwebrood koopt dat het meest voorkomt in de supermarkt, moet het enige meel op de ingrediëntenlijst “volkorenmeel” zijn en niet “tarwemeel” of “versterkte tarwemeel”. De laatste twee benamingen worden gebruikt om te verwijzen naar geraffineerd meel.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here