Waarom varieert uw gewicht van dag tot dag?

0
56

De gewoonte om jezelf elke dag te wegen kan leiden tot veel verwarring of frustratie omdat het onvermijdelijk is dat het aantal op de weegschaal zal schommelen volgens verschillende variabelen die niet altijd gerelateerd zijn aan de accumulatie van vet.

Dus als u bezig bent met afvallen, zorg draagt voor de kwaliteit en kwantiteit van het voedsel dat u in uw dagelijks leven eet en aandacht besteedt aan alle andere factoren die van invloed zijn op de gewichtscontrole (stressniveaus, fysieke activiteit, voldoende rust…), mag een schommeling in het aantal weegschalen geen reden tot ongerustheid of ontmoediging worden.

Er zijn verschillende factoren die een lichte schommeling in het lichaamsgewicht kunnen veroorzaken. We leggen enkele van de meest voorkomende uit:

Factoren die invloed hebben op de gewichtsschommeling 

Natrium- of koolhydraatinname 

Zout noch koolhydraten zijn slecht, maar overmatige inname ervan kan ertoe leiden dat uw lichaam vocht vasthoudt, wat op zijn beurt kan resulteren in een tijdelijke toename van het lichaamsgewicht en een gevoel van opgeblazenheid in de buik of de ledematen.

Houd er rekening mee dat natrium niet alleen aanwezig is in het zout dat u tijdens het kookproces of op het moment van consumptie aan uw voedsel toevoegt, maar dat het ook in aanzienlijke hoeveelheden aanwezig is in een grote verscheidenheid aan producten of verwerkte voedingsmiddelen die u in de supermarkt koopt (vleeswaren, diepvriesproducten, sauzen, ingeblikte voedingsmiddelen).

Koolhydraten daarentegen omvatten een breed scala aan voedingsmiddelen, van groenten en fruit tot koekjes, donuts en doosjes graan. Voor elke gram koolhydraten die je eet, houdt je lichaam ongeveer 3 gram water vast.

Het gewicht van het voedsel 

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is het waard om te onthouden: elk voedsel dat je eet weegt iets, buiten het calorische gehalte. Zelfs een slakom of een glas water voegt wat gewicht toe aan uw lichaam tijdens de verwerking.

Daarom wordt in een vetverliesproces aanbevolen om jezelf altijd op hetzelfde moment te wegen, bij voorkeur op een lege maag en zeker niet na het eten.

Constipatie 

Als u weinig stoelgang heeft, of het nu gaat om een geïsoleerde verstopping of een chronisch geworden aandoening, kan dit enkele grammen toevoegen aan het gewicht dat op de weegschaal wordt weergegeven. Het kan je ook meer opgeblazen gevoel geven dan normaal.

Zodra u weer regelmatig in uw stoelgang zit, zal uw gewicht stabiliseren, evenals andere tekenen die verband houden met constipatie. Vergeet niet dat sommige strategieën die kunnen helpen zijn het drinken van voldoende water, het verhogen van uw vezelinname, en fysiek actief zijn.

Menstruatiecyclus 

De hormonale veranderingen die optreden tijdens de verschillende fasen van de menstruatiecyclus kunnen ervoor zorgen dat het lichaam van een vrouw vocht vasthoudt, vooral in de dagen voor of de eerste dagen van de menstruatie.

Deze tijdelijke gewichtstoename door vochtretentie heeft de neiging om binnen enkele dagen na het begin van de menstruatie te verdwijnen en komt niet bij alle vrouwen voor.

Oefening 

Direct na het sporten is het niet de beste tijd om op de weegschaal te komen, omdat een kortstondige toename of afname van het gewicht duidelijk kan zijn.

De afname kan het gevolg zijn van vochtverlies door zweten en de toename kan zich voordoen na krachttraining door zwelling en ook door de staat van hydratatie.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here