Waarom moet je meer aandacht besteden aan vitamine D?

0
53

Vitamine D heeft invloed op een breed scala aan biologische acties die essentieel zijn voor het optimaal functioneren van uw lichaam, maar het is ook een van de meest voorkomende gebrekkige voedingsstoffen in de wereldbevolking.

Deze vitamine wordt in de volksmond “de zonnevitamine” genoemd omdat uw lichaam deze op natuurlijke wijze aanmaakt wanneer uw huid in contact komt met de zonnestralen. Waarom schiet het dan vaak tekort?

Een veelvoorkomend vitamine D-tekort is vooral te wijten aan twee factoren:

Mensen vermijden steeds vaker blootstelling aan de zon en wanneer ze dat doen, gebruiken ze vaak een zonnebrandcrème, die de productie van vitamine D aanzienlijk blokkeert.

Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die van nature vitamine D bevatten (daarom zijn er veel voedingsmiddelen die met deze vitamine zijn verrijkt, zoals zuivelproducten).

Vitamine D-deficiëntie is meestal gekoppeld aan botmisvormingen en osteoporose, maar studies geven ook aan dat mensen met een laag vitamine D-gehalte een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, dementie en zelfs kanker.

Wat is het voordeel van vitamine D? 

De voordelen van een voldoende en regelmatige inname van vitamine D zijn onder andere

Bevordert de gezondheid van de botten

Ondersteunt het immuunsysteem en vermindert het risico op infectie

Het lijkt een gunstig effect te hebben op het optimaliseren van de spierkracht en de prestaties

Hulp bij de preventie van verschillende ziekten

Kan effectief zijn bij het verminderen van depressieve symptomen

Deze vitamine (die werkt als een hormoon) heeft een biologische werking in bijna alle cellen en weefsels van het menselijk lichaam.

Welke voedingsmiddelen bevatten vitamine D? 

Sommige voedselbronnen van vitamine D zijn:

  • Zalm
  • Tonijn
  • Runderenlever
  • Ei
  • Sardines

Bovendien kunnen sommige producten zoals zuivel en granen worden verrijkt met vitamine D.

Hoe weet u of u vitamine D-supplementen nodig heeft? 

Als u niet gewend bent aan blootstelling aan de zon en als uw dieet niet voldoende vitamine D-rijk voedsel bevat, wilt u misschien een supplement toevoegen.

Maar voordat je dat doet, wil je misschien eerst je vitamine D-spiegels controleren met je arts om te zien hoeveel je echt nodig hebt (en of je het echt nodig hebt).

Ook is het belangrijk om bij aanvulling met vitamine D te kiezen voor vitamine D3 en de inname van andere vitamines zoals K en A te optimaliseren.

Sommige populaties met een hoger risico op een vitamine D-tekort zijn

  • Mensen met een donkere huid
  • Oudere volwassenen
  • Mensen die op plaatsen wonen waar het moeilijk is om aan het zonlicht te worden blootgesteld
  • Mensen die een veganistisch of vegetarisch dieet volgen (aangezien de belangrijkste bronnen van vitamine D van dierlijke oorsprong zijn)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here