Voedingsmiddelen voor een perfecte en veilige gebruinde huid

0
48

Wie houdt er niet van het idee om een gouden huidskleur te hebben of op zijn minst een gelijkmatige huidskleur over het hele lichaam? Hoewel het lijkt op zo’n eenvoudige taak als het toepassen van zonnebrandcrème en jezelf blootstellen aan de zon voor een paar uur, de waarheid is dat veel mensen vinden het moeilijk om een soepele en duurzame toon te bereiken. Naast de gemakkelijk verkrijgbare bruiningscosmetische producten is het belangrijk op te merken dat goede resultaten ook kunnen afhangen van de consumptie van sommige voedingsmiddelen die de huidskleur stimuleren. Daarnaast zijn er andere voedingsmiddelen die u helpen de negatieve effecten van langdurige blootstelling aan de zon tegen te gaan en vlekken en irritaties te voorkomen.

Lees ook:
Hoe kies je de juiste zonnebrandcrème?

Bèta-carotenen

Deze voedingsmiddelen zijn beroemd en opvallend door hun gele, oranje en rode kleur. Ze zijn drager van antioxidanten en vitamine A. Bèta-carotenen of carotenoïden, net zoals ze tonen geven aan groenten en fruit, verhogen ook de productie van melanine (pigment) in onze huid, zelfs als we niet worden blootgesteld aan de zon. Onder deze voedingsmiddelen vindt u: wortelen, pompoenen, mango’s, papaja’s, spinazie, paprika’s, pruimen, druiven, aardbeien en sinaasappels.

B-complex-vitaminen

Ze helpen de elasticiteit en het collageen in de huid te behouden, die door te veel blootstelling aan de zon verloren kunnen gaan. Deze vitamine komt voor in hele korrels zoals hele haver, gierst, gerst en tarwe.

Vitamine E

Zijn belangrijkste functie is het beschermen en behouden van de elasticiteit van de huid. Het helpt ook om eventuele schade door blootstelling aan de zon te herstellen. We kunnen het vinden in zaden zoals zonnebloem, amandelen en pinda’s, oliën zoals olijf, kokos en zonnebloem, vruchten zoals avocado en cashewnoten.

Vitamine C

Zijn antioxiderende werking helpt het goede uiterlijk en de elasticiteit van de huid te behouden. Het elimineert vrije radicalen en voorkomt vroegtijdige veroudering. Vitamine C is aanwezig in fruit en groenten zoals kiwi, broccoli, ananas, papaja, kool, bosbessen en rood fruit.

Water

Als je te veel tijd alleen doorbrengt, heeft je lichaam de neiging om uitgedroogd te raken. Daarom is het belangrijk om veel water te drinken, zelfs als je geen dorst hebt.

Lees ook:
Hoeveel glazen water moet je echt per dag drinken?

#Feitjes

Langdurige blootstelling aan de zon kan een risicofactor zijn voor huidkanker. Dus zelfs als u zonnebrandcrème of aangepaste zonnebrandcrème gebruikt, moet de tijd dat u wordt blootgesteld aan UV-stralen onder controle worden gehouden.