Voedingsmiddelen die zorgen voor de gezondheid van je hart

0
50

Een evenwichtige voeding is direct gerelateerd aan de gezondheid van uw hart en draagt daarom bij aan de preventie of bestrijding van ziekten die verband houden met dit belangrijke orgaan van uw lichaam.

Vergeet niet dat de meest voorkomende hartaandoeningen onder andere coronaire hartziekten, hoge bloeddruk, hartfalen en aangeboren hartziekten zijn.

Het is echter aangetoond dat de meeste hart- en vaatziekten kunnen worden voorkomen door in te grijpen in hun risicofactoren, waaronder fysieke inactiviteit, obesitas en ongezonde voeding.

Daarom is het belangrijk om uw dieet in evenwicht te brengen met een gezond dieet dat een positief effect heeft op de gezondheid van uw hart.

Aanbevolen voedingsmiddelen 

Groenten en fruit 

Fruit en groenten zijn essentieel in elke gezonde voeding dankzij hun hoge gehalte aan vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten die helpen de gezondheid te behouden en verschillende ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, te voorkomen.

Bovendien zijn ze laag in natrium, laag in calorieën en zorgen ze voor een grote verzadiging, dus het opnemen van deze voedingsmiddelen in je dieet zal je ook helpen om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Vergeet niet dat zwaarlijvigheid een van de belangrijkste cardiovasculaire risicofactoren is.

Wij raden u aan om minstens 5 porties fruit en groenten per dag te eten en deze altijd liever in hun natuurlijke staat dan in sap.

Noten en zaden 

Verschillende studies hebben een regelmatige consumptie van noten geassocieerd met een afname van de cardiovasculaire risicofactoren, wat te wijten lijkt aan hun hoge gehalte aan antioxidanten en essentiële vetzuren

  • Amandelen
  • Noten
  • Pistaches
  • Hazelnoten
  • Pecannoten
  • Cashews.

De zaden zijn daarentegen ook rijk aan vezels, antioxidanten en gezonde vetten waarvan is aangetoond dat ze een positieve invloed hebben op verschillende cardiovasculaire risicofactoren

Sommige zaden die je kunt toevoegen aan je dagelijkse dieet zijn:

  • Chia
  • Pompoen
  • Hennep
  • Zonnebloem
  • Sesam

Vette vis 

Vis is een uitstekende bron van eiwitten met een hoge biologische waarde en een groot deel van de voordelen komt voort uit het hoge gehalte aan omega-3-vetzuren, vooral van vis zoals zalm, sardines, haring en forel.

Het is juist vanwege de bijdrage van gezonde vetten dat vis wordt beschouwd als een van de gezondste voedingsmiddelen voor het hart, aangezien verschillende studies hebben aangetoond dat mensen die regelmatig vette vis consumeren een lager risico op hartaanvallen en beroertes hebben.

Peulvruchten 

Peulvruchten zijn de belangrijkste bron van plantaardige eiwitten en bevatten ook een aanzienlijke hoeveelheid vezels, vitaminen en mineralen die verschillende vitale processen in uw lichaam ondersteunen.

Verschillende wetenschappelijke studies suggereren dat de consumptie van peulvruchten gepaard gaat met een lager risico op hart- en vaatziekten, aangezien deze voedingsmiddelen invloed lijken te hebben op verschillende factoren zoals cholesterol, bloeddruk en triglyceriden.

Binnen de groep van groenten worden ze gevonden:

  • Bonen
  • Linzen
  • Kikkererwten

 

Granen 

Hele korrels zijn die welke de essentiële delen van de hele korrel (kiem, zemelen en endosperm) vasthouden en daardoor een grotere hoeveelheid voedingsstoffen en vezels leveren dan granen die zijn geraffineerd.

Binnen deze voedselgroep bevinden zich rijst, haver, quinoa, amarant, boekweit, maïs, gerst, rogge en tarwe. Wanneer u echter een product kiest dat een van deze granen bevat, moet u de lijst met ingrediënten controleren om er zeker van te zijn dat het echt alleen bestaat uit de hele korrel en niet uit een mengsel van deze met geraffineerde korrels.

Bij de consumptie van hele korrels is het in verband gebracht met een lager risico op hart- en vaatziekten en een lager algemeen sterftecijfer

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here