Vijf gedragingen die je immuunsysteem verzwakken

0
47

Het immuunsysteem is de natuurlijke verdediging van uw lichaam en beschermt u tegen organismen die het beschouwt als vreemd, zoals bacteriën, virussen, schimmels, giftige stoffen of allergenen.

Wanneer dit systeem goed functioneert, is het lichaam in staat om te gaan met schadelijke indringers om de gezondheid te behouden en ziekte te voorkomen.

Bio-individualiteit vertelt ons dat geen twee immuunsystemen gelijk zijn, waardoor sommige mensen erg vatbaar lijken voor ziekte, terwijl anderen zelden infecties krijgen.

Dat de ene persoon vatbaarder is voor besmetting dan de andere, kan te wijten zijn aan omstandigheden zoals

Immunodeficiëntie stoornissen: wanneer een deel van het immuunsysteem niet goed werkt. Deze aandoeningen kunnen zowel geboren worden als verworven zoals HIV.

Auto-immuunziekten – wanneer het immuunsysteem de gezonde organen en weefsels van het lichaam met schadelijke indringers en valt hen aan, zoals in het geval van lupus.

Allergische aandoeningen – wanneer het immuunsysteem over reageert op stoffen die normaal gesproken geen risico vormen, zoals stuifmeel, schimmel en bepaalde voedingsmiddelen.

Maar naast deze aandoeningen is het ook belangrijk om rekening te houden met andere factoren die een immuunsysteem zwakker en vatbaarder voor ziekten maken.

We hebben vijf van de belangrijkste verzameld, die waarop je in je dagelijks leven kunt handelen.

Factoren die het immuunsysteem verzwakken 

1. Onvoldoende dieet 

Voedingstekorten leiden tot een verhoogd infectierisico en verhogen ook de kans dat ziekteverwekkers ernstige of permanente schade aan uw lichaam veroorzaken.

Voeding speelt ook een belangrijke rol in de darmgezondheid en geschat wordt dat ongeveer 70% van uw immuunsysteem in uw darm zit.

Dus eet een evenwichtige voeding met een verscheidenheid aan macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en zorg voor een optimale consumptie van groenten en fruit, zodat u een grotere hoeveelheid vitaminen, mineralen en antioxidanten kunt krijgen die essentieel zijn voor het immuunsysteem.

2. Hoge niveaus van stress 

Stress is noodzakelijk voor uw overleven en het is noodzakelijk geweest voor het overleven van de hele mensheid, maar vandaag de dag worden mensen onderworpen aan buitensporige en langdurige hoeveelheden stress die een negatieve invloed hebben op hun gezondheid.

Cortisol (het stresshormoon) verhoogt onder andere het glucosegehalte in de bloedbaan, verandert de reactie van het immuunsysteem en vermindert niet-essentiële functies zoals die welke verband houden met het voortplantings- en spijsverteringsstelsel.

Hoewel je de stressvolle situaties van je dagelijkse leven niet onder controle hebt, kun je wel bepalen hoe je erop reageert en kun je vooral manieren vinden om weer tot rust te komen door middel van oefeningen als meditatie, bewuste ademhaling, yoga of fysieke activiteit in de buitenlucht.

3. Slaaptekort 

Voldoende en goede slaap is van vitaal belang voor uw lichaam om te herstellen, te regenereren en te herstellen, en dus om alle functies normaal uit te voeren en het evenwicht van het immuunsysteem te bewaren.

Bovendien is terugkerend slaaptekort gekoppeld aan een verhoogde gevoeligheid voor stress en prikkelbaarheid, en aan slechtere voedingsgewoonten, waardoor het deelnemen aan een cyclus die de reacties van uw immuunsysteem zeker kan veranderen.

Probeer dus elke nacht minstens 7 uur te slapen en zorg voor een goede kwaliteit van de slaap.

4. Te weinig lichaamsbeweging en fysieke inactiviteit 

Uit een overzicht van onderzoeksresultaten met betrekking tot de immunologie van lichaamsbeweging bleek dat matige lichaamsbeweging (minder dan 60 minuten) functioneert als een belangrijke hulpstof voor het immuunsysteem en van invloed lijkt te zijn op de verbetering van de immuunsysteem en de vermindering van de ontsteking. Deze veranderingen lijken duidelijker te zijn wanneer er dagelijks wordt geoefend.

Bovendien suggereren recente studies ook dat regelmatige lichaamsbeweging het begin van de immunosenescentie of de geleidelijke verslechtering van het immuunsysteem, die op natuurlijke wijze plaatsvindt met het vorderen van de leeftijd, kan vertragen.

Deze zelfde voordelen (die nog steeds bestudeerd worden) zijn echter niet van toepassing op langdurige, hoog intensieve oefeningen, die in verband lijken te staan met een voorbijgaande immuunsuppressie.  

5. Tabak en alcohol 

De schadelijke effecten van tabak zijn uitgebreid gedocumenteerd en vandaag de dag is het bekend dat roken zowel de aangeboren immuniteit (degene waarmee je geboren bent) als de adaptieve immuniteit (degene die je je hele leven lang ontwikkelt) beïnvloedt.

Alcohol daarentegen heeft ook een aantal negatieve effecten op uw lichaam en kan het functioneren van de cellen die verantwoordelijk zijn voor het immuunsysteem beïnvloeden.

Bovendien kan alcohol de integriteit van het maag-darmkanaal aantasten en het darmflora verstoren, een grote gemeenschap van micro-organismen die de werking van het immuunsysteem beïnvloeden.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here