Verhoog uw bloedplaatjes met deze natuurlijke voedingsmiddelen

0
47

Bloedplaatjes zijn bestanddelen van het bloed die inwerken wanneer bloedvaten door verschillende oorzaken breken, zoals snijwonden, klappen, enz. Wanneer er een breuk of bloeding optreedt, bloedplaatjes klonteren samen als een spons en stoppen of regelen het bloeden. Dit proces staat bekend als bloedstolling. Dit is de reden waarom een persoon met een laag aantal bloedplaatjes of een laag aantal bloedplaatjes wordt blootgesteld aan ernstige bloedingen of bloedingen die de fysieke gezondheid en het welzijn in gevaar brengen. Enkele oorzaken die kunnen leiden tot een daling van het bloedplaatjesniveau zijn: bloedarmoede, HIV, kanker, knokkelkoorts, artritis, mononucleose, bacteriële infecties, alcoholgebruik, vitamine B12-tekort, of zwanger zijn.

Lees ook:
Word je vaak ziek? Voedsel om je verdediging te versterken

Voedingsmiddelen om bloedplaatjes te kweken

Groene bladgroenten

Groene groenten zijn rijk aan vitamine K, die wordt beschouwd als een stollingsvitamine. Onder de meest voorkomende groene groenten met een hoge vitamine K-waarde vindt u spinazie, snijbiet, spruitjes, broccoli, mosterd, bock choy, snijbiet, boerenkool en waterkers. Een andere groente die, hoewel niet groen van kleur, ook rijk is aan vitamine K is de biet. Al deze producten leveren ook ijzer, wat nodig is om bloed van betere kwaliteit te produceren.

Zaden en noten

De zaden hebben als fundamentele bijdrage het gehalte aan ijzer, magnesium, zink en vitamine E. Al deze elementen zijn gunstig voor het bloed, maar vitamine E is het vehikel voor de opname van vitamine K, want vitamine K behoort tot de vetoplosbare vitaminen. Sommige zaden die je kunt eten zijn amandelen, pompoenpitten, pistachenoten, pinda’s, cashewnoten, lijnzaad, chia, hazelnoten, pecannoten, enz.

Citrusvruchten

De citrusfamilie is zeer belangrijk omdat de vitamine C die ze leveren noodzakelijk is voor de opname van ijzer in het bloed en voor de vorming van bloedplaatjes. U kunt citroenen, sinaasappels, grapefruit, mandarijnen en andere producten die rijk zijn aan vitamine C en die niet tot deze familie behoren, zoals paprika’s, uien, selderij of broccoli, eten.

Lees ook:
Acht groene groenten om in uw dieet op te nemen

Andere aanbevelingen

Als u bloedneuzen heeft opgemerkt, als uw huid gemakkelijk paars kleurt of als wonden langzaam genezen, moet u naar een arts gaan die u een onderzoek aanbeveelt waarin ook het aantal bloedplaatjes is opgenomen. Eet vers voedsel en voldoende fruit en groenten om een adequate productie van bloedplaatjes te garanderen.

Lees ook:
Natuurlijke remedies voor bloedarmoede