Veelvoorkomende fouten van een Low-Carb Diet

0
56

Low-carb of “zeer” low-carb diëten zijn de laatste tijd modieus geworden, en de meest bekende daarvan is ongetwijfeld het populaire ketogeen dieet. Hoewel is aangetoond dat dit soort diëten effectief zijn in gewichtsbeheersing en vetverlies (voor sommige mensen), zijn er enkele veelvoorkomende fouten die vaak worden gemaakt bij het uitvoeren van deze diëten.

Hier zijn de 5 meest voorkomende fouten:

1.Elimineer koolhydraten volledig

Een koolhydraatarm dieet betekent niet dat er GEEN koolhydraten zijn. Er zullen nog steeds voedingsmiddelen met koolhydraten zijn die u op een evenwichtige manier kunt opnemen, zoals niet-zetmeelhoudende groenten, peulvruchten en volle granen. Hoeveel van elk van deze voedingsmiddelen u in uw dieet opneemt, hangt af van hoe laag de koolhydraten in uw dieet zijn. Wat je wel moet beperken (of elimineren) zijn geraffineerde koolhydraten zoals meel, frisdrank, snoep, sappen, bier en zelfs wat fruit.

2. Vetvrees

Koolhydraten en vetten zijn de belangrijkste macronutriënten voor energie, zodat uw lichaam al zijn vitale functies kan uitvoeren. Dit betekent dat wanneer een van hen beperkt is, de andere meer aandacht moet krijgen. Het eten van een koolhydraatarm, vetarm dieet wordt ontmoedigd en kan zeer riskant zijn voor uw stofwisseling en gezondheid.

3. Het kiezen van de meest schadelijke vetten

Niet alle vetten zijn hetzelfde. Er zijn er die je zoveel mogelijk moet vermijden (transvetten), sommige die je met mate moet eten (verzadigde vetten), en sommige die als gezond kunnen worden beschouwd (enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde).

4. Eet niet te veel

Als je op een koolhydraatarm, matig-eiwit, vetrijk dieet zit, moet je weten hoe je de toegestane voedselgroepen in balans moet brengen, zodat je niet overdrijft. Vergeet niet dat alles wat teveel is complicaties kan veroorzaken, zowel vetten als eiwitten, en zelfs water.

5. Vraag advies

Een koolhydraatarm of ketogeen dieet moet worden geadviseerd door een deskundig persoon die uw individuele behoeften en omstandigheden kan beoordelen. Als u besluit om het zelf te maken, kan het zijn dat u niet de meest geschikte bronnen en hoeveelheden van elke voedingsstof kiest. Vergeet ook niet dat elk lichaam anders is en dat diëten NIET voor iedereen hetzelfde werken.

Bekijk ook: Overdrijf je met vloeibare calorieën? Ontdek het hier