Vaarwel aan de verwarring! Ontdek wat het periodiek vasten NIET is

0
55

Intermitterend vasten is een methode die steeds populairder wordt en waarbij men zich gedurende een bepaalde periode van het eten onthoudt.

Hoewel het meestal wordt geassocieerd met gewichtsverlies, is het een praktijk die een aantal voordelen voor de menselijke gezondheid lijkt te bieden, waarvan vele nog steeds worden bestudeerd.

Maar naast de groeiende populariteit van deze methode is er ook veel verwarring ontstaan over wat het periodiek vasten eigenlijk IS en NIET.

Daarom hebben we een lijst samengesteld van 7 dingen die je moet beginnen los te maken van het vasten met tussenpozen voordat je het in de praktijk brengt.

1. Vasten is NIET hetzelfde als verhongeren 

Ondervoeding is de ernstigste vorm van ondervoeding die het gevolg is van een extreme vermindering van voedingsstoffen of calorieën, wat leidt tot gewichtsverlies, extreme zwakte en zelfs de dood.

Vasten daarentegen is de vrijwillige en gecontroleerde beslissing om voor een bepaalde periode te stoppen met eten en wordt meestal gedaan om redenen die verband houden met religie, spiritualiteit of gezondheid.

2. Vasten IS NIET iets nieuws 

Vasten is een praktijk die voor het grootste deel van de menselijke geschiedenis is uitgevoerd, voornamelijk voor religieuze of spirituele doeleinden.

Er is echter een hernieuwde belangstelling voor deze methode, die in de traditionele media, het internet en sociale netwerken een grote populariteit heeft verworven.

3. Vasten is geen dieet 

Het woord “dieet” wordt gedefinieerd als het geheel van voedingsstoffen die een persoon gewoonlijk consumeert, maar sinds kort wordt het ook gebruikt om te verwijzen naar diëten die de hoeveelheid en het soort voedsel voor een specifiek doel reguleren (afvallen, spiermassa winnen, een ziekte behandelen, enz.).

Vasten is echter precies het tegenovergestelde, want het betekent “niet eten”, dus elke keer dat je niet eet, ben je automatisch aan het vasten.

4. Vasten IS GEEN calorische restrictie 

Caloriebeperking bestaat uit het beperken van de energie(calorie)opname uit voedsel om het gewicht te controleren of verschillende gezondheidsmarkers te verbeteren.

Hoewel het periodiek vasten kan leiden tot een vermindering van de calorie-inname, zal dit echt afhangen van hoelang de periode zonder eten duurt. Bij een korte vastentijd (14 of 16 uur) kunnen mensen hun 3 maaltijden (of meer) van de dag eten zonder dat dit invloed heeft op hun calorie-inname.

Onthoud ook dat vasten gaat over het stoppen met eten, niet over een set regels die bepalen wat en hoeveel je moet eten.

5. Vasten IS NIET overslaan van het ontbijt 

Hoewel veel mensen het handig vinden om de eerste maaltijd van de dag over te slaan als ze beginnen te oefenen met het vasten met tussenpozen, is dit niet de enige manier of noodzakelijkerwijs de beste manier.

In feite kan het overslaan van de laatste maaltijd van de dag in plaats van de eerste een gunstiger effect hebben op het hormonale evenwicht en het gewichtsverlies. Dit, rekening houdend met de circadiane regelgeving,

6. Vasten (vooral een lange periode) is niet voor iedereen weggelegd. 

Hoewel het vasten met tussenpozen over het algemeen als veilig wordt beschouwd, is er een bepaalde groep mensen voor wie het NIET wordt aanbevolen:

  • Zwangere vrouwen
  • Borst voedende vrouwen
  • Kinderen onder de 18 jaar
  • Mensen met een zeer laag gewicht (onder wat als gezond wordt beschouwd)
  • Mensen met een geschiedenis van eetstoornissen zoals anorexia, boulimia, en het eten van eetbuien

7. Vasten is NIET de enige manier om gezond te zijn. 

Ondanks de grote populariteit die deze methode heeft verworven in sociale netwerken, is het intermitterend vasten niet het enige pad dat je kunt kiezen om gewicht te verliezen of om een gezonder leven te hebben.

In feite, als het vasten een moeilijke last blijkt te zijn om te dragen en je niet gelukkig maakt, moet je zeker nieuwe manieren vinden om je fysieke gezondheid te ondersteunen zonder het mentale en emotionele domein te verwaarlozen.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here