Uitdaging – Leer voedingsetiketten lezen

0
56

Als u dit artikel leest, is dat omdat u de uitdaging bent aangegaan om te leren hoe u voedseletiketten moet lezen. Als u dit goed kunt, kunt u meer bewuste beslissingen te nemen over je dieet. U moet weten dat de voedingswaarde-etikettering verplicht is voor de meeste producten die in supermarkten of winkels te vinden zijn, en wordt een waardevol instrument voor u, als consument, om de voedingsmiddelen te kiezen die het beste passen bij uw levensstijl, doel en gezondheidstoestand. Tijdens de 7 dagen van deze uitdaging leert u op een eenvoudige en duidelijke manier de informatie te begrijpen die in de voedingstabel en in de lijst met ingrediënten van de producten die u koopt staat.

Zullen we beginnen?

DAG 1

Op deze eerste dag bekijken we wat u op het voedingsetiket van de producten kunt vinden:

  • Voorlabel: die de naam van het levensmiddel moet bevatten, de netto-inhoud, de fysieke staat waarin het zich bevindt (poeder, vloeistof, enz…) Op dit etiket staat meestal ook een voedingsclaim die dit product onderscheidt van andere soortgelijke producten, bijvoorbeeld: minder vet, minder suikers, lichte, vezelrijke producten.
  • Voedingsstoffentabel: bevat, zoals de naam al aangeeft, de verplichte voedingsstoffen (vet, koolhydraten, eiwitten, natrium, enz…) en hun percentage dagelijkse waarde op basis van een 2.000 caloriedieet, evenals de hoeveelheid calorieën per portie.
  • Lijst van ingrediënten: Het volgende gedeelte bevat alle ingrediënten en additieven, in volgorde van de hoogste tot de laagste verhouding.
  • Andere informatie: de bedrijfsnaam en het adres van de fabrikant, het land van herkomst, de identificatie van de partij, de vervaldatum, de opslaginstructies en de waarschuwingen voor allergieën

In de volgende dagen leert u enkele zeer belangrijke gegevens te onderscheiden waarmee u altijd rekening moet houden bij het controleren van de labels.

Dag twee:
Hoe lees je de voedingstabel van voedingsmiddelen?

Dag 3:
5 tips voor het lezen van de ingrediëntenlijst van een product

Dag vier:
6 ingrediënten die u moet vermijden bij het kopen van voedsel

Dag vijf:
Wat is mononatriumglutamaat en waarom zou je het vermijden?

Dag zes:
Wat zijn transvetten en hoe beïnvloeden ze je gezondheid?

Dag zeven:
Zijn dieetvoedingsmiddelen goed voor gewichtsverlies?