Truc onthuld om verleiding van Junk Food te weerstaan

0
79

Een studie gepubliceerd in de Marketing Onderzoek Tijdschrift onthuld dat Het ruiken van voedsel voor meer dan twee minuten een krachtig hulpmiddel kan zijn om het verlangen te weerstaan. Volgens onderzoek zijn de hersenen, na lang aan een bepaald voedsel te hebben geroken, tevreden omdat ze niet onderscheiden waar het zintuiglijke genot vandaan komt (smaak of geur). “De effecten lijken te worden gedreven door intermodale zintuiglijke compensatie, zodat langdurige blootstelling aan een toegeeflijk/belonend voedselaroma plezier in het beloningscircuit induceert, wat op zijn beurt de wens voor daadwerkelijke consumptie van toegeeflijk voedsel vermindert,” zei het studierapport. Onderzoekers waarschuwen echter dat de tijd van blootstelling aan het voedsel moet worden verlengd, omdat het ruiken van het voedsel voor slechts 30 seconden zal toenemen angst en maken het gemakkelijker om te vallen in de verleiding van het eten van het.

Bekijk ook: Voedselangst: Vijf Gewoonten om te controleren

Waar ging het onderzoek over?

Om tot bovenstaande conclusie te komen hebben de onderzoekers een reeks experimenten uitgevoerd in een supermarkt en in een schoolkantine. Op deze plaatsen gebruikten ze vaporizers om de geur van ongezond voedsel zoals pizza of koekjes af te geven, en wisselden dit af met andere geuren van gezonder voedsel zoals aardbeien en appels. Zo hebben ze kunnen vaststellen dat mensen, na te zijn blootgesteld aan de geur van pizza, er slechts in 21% van de gevallen voor kozen om het te eten. Terwijl degenen die blootgesteld zijn aan de geur van de appel in 36% van de gevallen de pizza kozen. Hoewel de reden voor dit gedrag niet bewezen is, suggereren deskundigen dat het ruiken van voedsel over een lange periode een vergelijkbaar effect kan hebben als het eten ervan. “Stimuli in de ene zintuiglijke (olfactorische) modus kunnen het verlangen in verband met een andere zintuiglijke (smaak) modus compenseren/voldoen”, voegde de studie eraan toe.

Bekijk ook: 7 goede redenen om langzaam te eten