Top 6 van moeilijkst te verteren voedingsmiddelen

0
53

Waarschijnlijk heeft u na het eten wel eens een zware, gas-, reflux- of buikzwelling ervaren, of zelfs na enkele uren voelt u zich nog steeds vol. Al deze symptomen kunnen het gevolg zijn van een trage of moeilijke vertering in het algemeen. Na de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen heeft je maag moeite met verteren. Hoewel wij mensen ontworpen en uitgerust zijn met alle organen en enzymen die nodig zijn om de vertering en opname van voedingsstoffen uit te voeren, zijn er bepaalde voedingsmiddelen die door hun samenstelling kunnen leiden tot anomalieën die hun goede vertering bemoeilijken. Hier zijn enkele voedingsmiddelen die deze symptomen kunnen veroorzaken. Houd in gedachte dat geen enkel lichaam hetzelfde is als een ander en dat veel van deze voedingsmiddelen u geen grote problemen hoeven te bezorgen.

Bekijk ook:
De 5 voedingsmiddelen die het meeste gas veroorzaken

Voedingsmiddelen die moeilijker te verteren zijn

Zuivel

Lactose-intolerantie is een van de meest voorkomende voedselgevoeligheden en daarom behoren melk en zijn derivaten tot de moeilijkst te verteren voedingsmiddelen. Zelfs als je niet intolerant bent voor zuivel, is het normaal dat je lichaam niet genoeg lactase (het enzym dat verantwoordelijk is voor de verwerking van deze voedingsmiddelen) produceert om het moeilijk voor je te maken om ze te verteren.

Frieten

Het voedsel verandert, wanneer het door het frituurproces gaat, de chemische samenstelling en de voedingsvezel wordt gereduceerd. De grote hoeveelheid vet die ze absorberen vermindert ook het vermogen van de maag om een efficiënt verteringsproces uit te voeren. Bovendien irriteert dit soort voedsel vaak het maagslijmvlies en veroorzaakt het maagklachten.

Industriële bakkerij

Het overgrote deel van de heerlijke industriële bakkerijproducten is geladen met een ongezonde hoeveelheid suikers en transvetten, twee elementen die de spijsvertering vertragen.

Kool en broccoli

Ondanks dat het zeer gezond voedsel van plantaardige oorsprong is, bevorderen kool en broccoli vaak de ophoping van gas in de darm en bemoeilijken ze het verteringsproces. Deze moeilijkheid komt bij sommige mensen meer voor dan bij anderen en wordt verminderd door ze voor consumptie te koken.

Groenten

Bonen, linzen, erwten en kikkererwten veroorzaken vaak gas, prikkelbaarheid en darmproblemen. Om de spijsvertering te verlichten, is het aan te raden om ze minstens 8 uur te laten weken en de schelp te verwijderen voordat ze worden gekookt of in vloeibare vorm worden geconsumeerd.

Vlees

De vertering van vlees, vooral rood vlees, kan tot 8 uur na inname duren. Dit is vooral te wijten aan het hoge gehalte aan verzadigde vetten, maar eiwitten hebben over het algemeen meer tijd nodig om door het lichaam te worden verteerd.

Lees ook:
Wit vlees of rood vlees: wat zijn de verschillen?