Tips voor een gezond dieet met Kerstmis

0
49

Kerstmis is een tijd waar de meeste mensen het hele jaar naar uitkijken, want het is een seizoen van saamhorigheid, feest en reünie.  Een van de dingen die Kerstmis speciaal maken is ongetwijfeld het eten… . In verschillende culturen worden oneindig veel gerechten, vlees, desserts, drankjes en snoepjes bereid, en in de meeste gevallen zijn het calorierijke voedingsmiddelen. Daarom besluiten veel mensen dat “met Kerstmis het dieet is gebroken” en maken ze er gebruik van om alles te eten waar ze in de loop van het jaar van geremd zijn. Het is waar dat het erg moeilijk is om alle excessen te vermijden omdat we dit seizoen meestal van het ene feest naar het andere gaan: sluitingen op het werk, afscheid van het jaar, afstuderen, diners en uitnodigingen overal. Het is echter mogelijk om met Kerstmis een gezonde voeding te behouden, hetzij om af te vallen, hetzij om een evenwichtige gezondheidstoestand te behouden.

Bekijk ook: Gezonde vla om van te genieten met Kerstmis

Tips voor gezond eten met Kerstmis

Het eerste wat je moet doen is je bewust worden van de noodzaak om te werken aan zelfcontrole. Het gaat niet om de honger, je kunt een beetje van alles eten, zolang je de porties maar onder controle hebt… en zorgvuldig de beste opties te kiezen. Hier zijn enkele tips die u kunnen helpen:

1. Ga niet naar feesten of partijen. op een lege maag. Eet een beetje thuis voordat je uitgaat (iets gezonds). Dit zal je angst verminderen en voorkomen dat je buitenshuis te veel eet.

2. Als ik ga winkelen in de supermarkt, de voedingswaarde-etikettering zorgvuldig controleren van het voedsel dat je gaat kopen. Er zijn versies van enkele typische kerstproducten die weinig calorieën en vet bevatten.

3. Vermijd het kopen van bewerkte of voorbewerkte voedingsmiddelen, omdat deze de neiging hebben om veel conserveringsmiddelen, natrium en vrije suikers te bevatten. Kies er altijd voor om typische kerstrecepten thuis te bereiden, zodat u controleer de ingrediënten en de hoeveelheden .

4. Als u de mogelijkheid heeft om in te grijpen of te beslissen over de voedingsmiddelen die deel uitmaken van de viering, bespreek dan de opties en kies een soort eiwit, een soort koolhydraten, een soort drank en een soort dessert. Selecteer bijvoorbeeld de gezondste, en s beter de kalkoen dan de ham, het is beter de taart met noten dan een vol zoete crèmes.

5. Stel uw collega’s of familieleden voor om snoepjes te vermijden bij activiteiten zoals een cadeauwissel, een geheime vriend, enz.

Als u chocolade of snoepjes wilt delen zoeken naar suikervrije opties Het voedsel is eigenlijk lager in calorieën en smaakt hetzelfde.

6. Een veel voorkomend probleem is dat kerstdiners meestal laat in de avond zijn. Wij raden u aan iets eerder eten zodat je niet zo laat overdrijft.

7. Om het overschot aan alcoholische dranken, dat typisch is voor het seizoen, onder controle te houden, zult u zich moeten inspannen en de hoeveelheid moeten beheren of vermijden. Alcohol is hoog in calorieën en bovendien gaat het vaak gepaard met snacks of ongezonde maaltijden.

8. Probeer alleen het juiste voedsel te kopen voor het diner of voor sociale bijeenkomsten. Als je het eten thuis houdt, heb je de verleiding om te veel te eten .

9. Vergeet niet om veel water te drinken, dit houdt je in een langdurige verzadigingstoestand .

Bekijk ook: Drie ideeën voor een gezond en evenwichtig diner

Let op

Kerstmis is zoveel meer dan eten. Delen, reflecteren en genieten zijn echt de essentie.