Tips om je knieën te versterken

0
52

Knieën zijn gewrichten die, samen met de enkels, het hele gewicht van je lichaam ondersteunen en dus worden blootgesteld aan een voortdurende slijtage die kan leiden tot een vermindering van de belangrijkste functies. De meeste mensen beseffen het belang van hun knieën pas als er ongemak optreedt dat hun levenskwaliteit en hun vermogen om dagelijkse activiteiten uit te voeren kan beïnvloeden. Hoewel ze vaker voorkomen op middelbare leeftijd, komt kniepijn steeds vaker voor bij jongeren als gevolg van verschillende factoren, waaronder ongelukken, overgewicht, spierzwakte en een slechte lichaamshouding.

Bekijk ook: Jicht: alles over dit soort pijnlijke artritis

Tips om je knieën te versterken

Voldoende gewicht behouden

Overgewicht is een van de belangrijkste oorzaken van pijn in de knieën en andere gewrichten. Elke extra kilo kan bijdragen aan een verhoogde druk op dit deel van het lichaam.

Regelmatig oefenen

Als u een zittend persoon bent en geen enkele oefening of sport beoefent, bent u al meer geneigd om te lijden aan kniepijn of ongemak. Het is belangrijk dat u minstens 30 minuten per dag lichaamsbeweging krijgt, maar u mag niet vergeten om u goed op te warmen, u niet te veel in te spannen, geschikte sportschoenen te dragen en te stretchen als u klaar bent.

Bekijk ook: Rhabdomyolyse: de donkere kant van overmatige lichaamsbeweging

Versterk uw spieren

Het ontwikkelen van sterke spieren rond uw gewrichten kan de impact op uw gewrichten aanzienlijk verminderen en ziekte voorkomen. Probeer voor je knieën gerichte oefeningen op de quadriceps, hamstrings, en heupen ontvoerders en adductoren.

Draag geschikt schoeisel

Het dragen van schoenen die te hoog zijn in hakken of platforms, harde schoenen of schoenen die niet goed passen bij uw voet, kan ook een trigger zijn voor knieproblemen.

Zorg voor je dieet

Voedsel is de sleutel tot het behoud van sterke en gezonde gewrichten, dus het is belangrijk dat u altijd de voorkeur geeft aan natuurlijk en vers voedsel en dat u verwerkte voedingsmiddelen, worst en schadelijke vetten zoveel mogelijk vermijdt. Neem een anti-inflammatoire voeding en rijk aan antioxidanten kan erg nuttig voor je zijn.

Luister naar je lichaam

Houd een oogje in het zeil voor eventuele tekenen van pijn of ongemak in uw knieën. Als u symptomen heeft, is het belangrijk om na te denken over uw gewoontes en eventuele fouten te corrigeren die de oorzaak van de kwalen kunnen zijn. Als de pijn aanhoudt, ga dan naar uw dokter zodat hij eventuele onderliggende ziekten kan uitsluiten.

Bekijk ook: Omega 3: wat is het en waar is het voor?