Studie: Minder dan 6 uur Slapen Verhoogt het cardiovasculair risico

0
48

Hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak in de wereld en een recente Het onderzoek heeft een nieuwe factor aan het licht gebracht die het risico om er last van te hebben kan vergroten: slapen in minder dan 6 uur. De onderzoek studie, geleid door het Nationaal Centrum voor Cardiovasculair Onderzoek in Madrid, analyseerde de gezondheids- en slaaptoestand van bijna 4.000 mensen zonder voorgeschiedenis van hartziekten. Uit de analyse bleek dat mensen die minder dan 6 uur sliepen 27% meer kans hadden om hart- en vaatziekten zoals atherosclerose te ontwikkelen. Dit in vergelijking met mensen die tussen 7 en 8 uur hebben geslapen. Bovendien bleek dat degenen die een slechte slaapkwaliteit of ondiepe slaap aantoonden ook een hoger risico hadden op het ontwikkelen van atherosclerose – 34% meer dan mensen met een goede slaapkwaliteit.

Bekijk ook: Suikerdranken verhogen het risico op hartaandoeningen

Hoe is het onderzoek uitgevoerd?

De onderzoekers hebben de polsen van de deelnemers voorzien van een apparaat waarmee ze de slaapkarakteristieken kunnen meten, terwijl ze ook toegang hebben tot echografieën en CT-scans om de toestand van hun hart te beoordelen. Op deze manier konden ze de directe relatie vaststellen die bestond tussen een grotere hoeveelheid en kwaliteit van de slaap, en een betere staat van de cardiovasculaire gezondheid.

Bekijk ook: Myocardinfarct: waarschuwingstekenen

Een nieuwe oproep tot preventie

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie sterven er jaarlijks meer mensen aan hart- en vaatziekten dan aan enige andere oorzaak. Daarom wordt in deze recente studie opnieuw de alarmbel geluid over de noodzaak om preventieve maatregelen te nemen en de risicofactoren die met dit soort ziekten gepaard gaan, te vermijden. “Tabaksgebruik, ongezonde voeding, zwaarlijvigheid, fysieke inactiviteit of schadelijk alcoholgebruik” zijn volgens de WHO de belangrijkste oorzaken van CVD.

Bekijk ook: Slapeloosheid: zes tips om het te bestrijden en beter te slapen.