Stap voor stap groenten en fruit invriezen

0
86

Het invriezen van groenten kan een uitstekende strategie zijn om ze langer te bewaren, aangezien dit proces de groei van micro-organismen vertraagt en het bederf van voedsel aanzienlijk vertraagt.

Deze praktijk is ook nuttig als u uw favoriete etenswaren op verschillende tijdstippen van het jaar beschikbaar wilt hebben.

Hoewel het invriesproces als veilig wordt beschouwd, kan het verkeerd doen ervan ertoe leiden dat groenten en fruit hun smaak, textuur en voedingseigenschappen verliezen.

We hebben de 8 stappen die u moet volgen om uw eten in te vriezen op een makkelijke en veilige manier samengesteld:

1. Koop uw groenten en fruit zo vers mogelijk 

Door het invriezen blijven groenten en fruit langer houdbaar, maar wordt de kwaliteit ervan niet verbeterd. Het is dus belangrijk om dit proces te doen met verse voedingsmiddelen die in de best mogelijke conditie zijn (geen bulten of kneuzingen).

Ook is het aan te raden om na aankoop altijd zo snel mogelijk te bevriezen.

2. Bereid je eten voor voordat je het invriest 

Doe dit proces zoals u normaal gesproken doet voordat u uw groenten en fruit kookt of serveert. Snijd de stengels en wortels bij, verwijder beschadigde delen, verwijder erwtenschalen en schil of schelp voedsel dat normaal gesproken dit proces vereist voordat het wordt geconsumeerd.

3. Grondig wassen 

Was groenten en fruit grondig onder koud stromend water en wrijf zachtjes met uw handen om het vuil te verwijderen.

4. Verbleek uw groenten 

Het blancheren of blancheren van groenten helpt om ze grondiger te reinigen, terwijl het enzymatische acties die verlies van smaak, kleur en textuur veroorzaken vertraagt. Dit proces helpt ook om de vitaminen in het voedsel langer te behouden.

Dit is de procedure voor het blancheren van uw groenten in kokend water:

  • Doe water in een pot en kook het
  • Als het water kookt, voeg dan de groenten toe. Het water stopt met koken als het in contact komt met de groenten.
  • Als het water weer kookt, begin dan met het tellen van de bleektijd. (Zie tabel)
  • Gebruik een gleuflepel om de groenten zo snel mogelijk te verwijderen zodra het blancheerproces is voltooid.

5. Koele groenten na het blancheren 

Onmiddellijk nadat u uw groenten uit het kokende water heeft gehaald, moet u ze in zeer koud water onderdompelen om het kookproces te stoppen. Dit proces zou dezelfde tijd moeten duren als het blancheerproces. 

6. Giet groenten en fruit goed af 

Als de koeltijd voorbij is, laat u de groenten goed uitlekken en verwijdert u het overtollige vocht met een papieren handdoek.

Hoewel de vruchten niet door het blancheerproces gaan, moet u ze ook na het wassen in stap 3 goed laten uitlekken.

7. Bevries uw groenten en fruit een beetje in voordat u ze inpakt. 

Om te voorkomen dat de groenten en vruchten als één vaste massa bevriezen, moet u ze op een van elkaar gescheiden plateau leggen en ze kort invriezen (tot ze vast zijn).

Dit proces is niet nodig bij bladgroenten.

8. Inpakken en invriezen 

Zorg ervoor dat u de juiste containers of zakken gebruikt bij het invriezen. U kunt kiezen voor zakken met rits of glasbakken (vrieskluis) met luchtdichte deksels. Zorg ervoor dat u minstens een centimeter ruimte overhoudt aan de bovenkant van de container voordat u deze sluit, omdat sommige groenten en fruit een beetje kunnen uitzetten.

U kunt uw groenten en fruit ook in kleine porties verpakken om het invriezen sneller te laten verlopen en ook om de selectie tijdens het koken te vergemakkelijken.

Een andere praktijk die zeer nuttig kan zijn, is het opschrijven van de datum van invriezing op de verpakking, zodat u ervoor kunt zorgen dat u het voedsel dat het langst ingevroren is, het eerst eet.

En hoe zit het met de groenten en fruit die al bevroren worden verkocht? 

Dit is een andere optie die u binnen uw bereik heeft en die zeer gunstig kan zijn in termen van gemak, bruikbaarheid en zuinigheid.

De groenten en vruchten die al diepgevroren worden verkocht, hebben vergelijkbare kenmerken als verse groenten en dat komt vooral doordat ze net na de oogst worden ingevroren, op het moment dat ze precies rijp zijn.

Het kopen van groenten en fruit die al bevroren zijn, bespaart u ook tijd bij het schoonmaken, invriezen en bereiden.

U moet echter voorzichtig zijn, want sommige diepvriesgroenten die u in de supermarkt vindt, kunnen additieven, zout of toegevoegde suiker bevatten.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here