Plantaardige oliën die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid

0
66

Met zoveel aanbod op de markt voor bak- en braadoliën en met zoveel verwarrende publiciteit is het normaal dat men zich afvraagt welke de beste oliën zijn en welke men zeker moet vermijden.

Dit is ongetwijfeld een van de belangrijkste keuzes die u moet maken als het gaat om uw dieet, want olie is een van die onmisbare ingrediënten die voortdurend worden gebruikt in verschillende soorten van koken en zelfs in rauw om te kleden.

In de afgelopen decennia is de consumptie van plantaardige oliën aanzienlijk toegenomen en ze worden vaak gezien als bondgenoten voor de gezondheid van het hart en als een “beter” alternatief voor de traditionele boter, reuzel en talg. Maar zijn ze echt een goede optie?

 

De kwestie van de Omega 6- en Omega 3-verhouding

Voordat u opsomt welke plantaardige oliën u waarschijnlijk moet beperken of vermijden, is het belangrijk om de belangrijke kwestie achter deze keuze te begrijpen.

Zowel Omega 6 als Omega 3 zijn soorten essentiële vetzuren die uw lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren, maar de meeste mensen consumeren meer dan 15 keer meer omega 6 dan omega 3 (15:1), terwijl de aanbevolen verhouding nooit hoger mag zijn dan (4:1).

Uit dit overschot blijkt dat er sprake is van een toename van de infammatoire processen in uw lichaam die kunnen leiden tot verschillende chronische ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, diabetes, artritis, obesitas en kanker.

Maar wat heeft dit alles te maken met de oliën? Welnu, de belangrijkste voedingsbron van omega-6 is geraffineerde plantaardige oliën en producten die daarvan zijn gemaakt.

 

Oliën die u moet vermijden

Sommige plantaardige oliën die, naast een hoge mate van verwerking, vaak hoge hoeveelheden omega-6-vetzuren bevatten zijn

  • Sojaboonolie
  • Katoenzaadolie
  • Koolzaadolie
  • Sesamolie
  • Druivenpitolie
  • Rijstzemelenolie
  • Saffloerolie
  • Maïsolie
  • Zonnebloemolie
  • Canolaolie

 

Dus, welke olie moet worden geconsumeerd?

Sommige oliën die weinig omega-6-vetzuren bevatten en in verband worden gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen zijn

  • Olijfolie
  • Avocado-olie
  • Kokosnootolie

U moet echter het voedingswaarde-etiket op deze oliën zeer zorgvuldig controleren voordat u ze koopt om er zeker van te zijn dat ze niet worden vermengd met geraffineerde plantaardige oliën.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here