Pijnlijke menstruatie? Voedsel dat u kan helpen

0
53

De menstruatie is een noodzakelijk en natuurlijk proces in het vrouwenlichaam, maar voor sommige vrouwen wordt het een ongemakkelijke en onaangename ervaring door de vaak voorkomende menstruatiekrampen of -pijnen. Wanneer deze pijnen intens en langdurig zijn, kunnen ze zelfs de dagelijkse activiteiten ernstig verstoren en de levenskwaliteit van de mensen die er last van hebben, aantasten. Dit staat bekend als dysmenorroe. Deze menstruatiekrampen, in de meeste gevallen, zijn onschadelijk en hebben de neiging om te verminderen met de leeftijd. Ze kunnen echter ook worden veroorzaakt door andere aandoeningen en ziekten zoals endometriose of​ Myomen (vleesbomen). Om de menstruatiekrampen te verlichten, kunt u zich wenden tot pijnstillers die over de toonbank gaan, maar u kunt ook kiezen voor een aantal natuurlijke remedies die de symptomen kunnen helpen behandelen.

Voedsel voor menstruatieklachten

Natuurlijke infusies

Kaneel, kamille, teunisbloem en venkelinfusies kunnen u een gevoel van verlichting geven van de ongemakkelijke menstruatiekrampen en spierkrampen die zich tegenwoordig voordoen.

Magnesiumrijk voedsel

Er zijn aanwijzingen dat een magnesiumtekort het menstruatiepijn en de verkramping kan verergeren. Daarom is het belangrijk dat u voedsel dat rijk is aan dit mineraal in uw dieet opneemt, zoals haver, amandelen, zonnebloempitten, pompoenpitten en groene bladgroenten.

Lees ook:
Stapels! Dit zijn de gevolgen van een magnesiumtekort

Bittere chocolade

Naast het feit dat het rijk is aan magnesium, stimuleert pure chocolade de productie van serotonine en helpt het de stemming te verbeteren, terwijl het angst en stress vermindert. Vergeet niet alleen het bittere chocola te consumeren, want de andere soorten chocolade kunnen meer ontstekingen en spijsverteringsproblemen veroorzaken.

Vezelrijke groenten en fruit

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels bevorderen de darmfunctie en helpen deze te reguleren, omdat menstruatiespasmen soms de stoelgang beïnvloeden.

Voedingsmiddelen rijk aan Omega 3

Omega-3-vetzuren hebben een ontstekingsremmende werking die kan leiden tot een vermindering van de pijn tijdens de menstruatie. Studies hebben aangetoond dat vrouwen die een dieet eten dat rijk is aan omega-3s minder kans hebben op dysmenorroe. Sommige omega-3 voedingsmiddelen zijn: zalm, sardientjes, noten, chiazaden en avocado.

Bekijk ook:
Omega 3: wat is het en waar is het voor?

IJzerrijke voedingsmiddelen

Hoewel de functie van ijzer niet strikt gerelateerd is aan menstruatiekrampen, helpt het wel bij het voorkomen van problemen zoals bloedarmoede of zwakte die kunnen optreden als gevolg van bloedverlies. Om het ijzergehalte te verhogen kunt u spinazie, waterkers, broccoli, bieten, pure chocolade en volkorengranen eten.

Lees ook:
IJzer: belang van de consumptie en de belangrijkste voedselbronnen

Andere aanbevelingen

  • Het vermindert de inname van suiker, gebakken voedsel, fastfood, koffie, specerijen, alcohol en vetten.
  • Breng warmwaterkompressen aan op het bekkengebied.
  • Beoefen yoga of meditatie.
  • Lichamelijke activiteit krijgen
  • Blijf uit de buurt van stressvolle situaties.

Let op: Wanneer menstruatiepijn overmatig en zeer langdurig is, moet u naar uw arts gaan om andere mogelijke ziekten uit te sluiten.