Paleo Dieet: het voedsel dat je terugbrengt naar de prehistorie.

0
50

Het paleo-dieet is een revolutionaire benadering van de voeding die in principe de ingrediënten omvat die in het Paleolithicum werden geconsumeerd meer dan 10.000 jaar geleden. De initiatiefnemers verdedigen dit type dieet met het argument dat in vroegere tijden (zoals in het Paleolithicum) mensen niet leden aan ziekten zoals diabetes, obesitas en hart- en vaatproblemen. En tevens schrijven ze het uiterlijk van deze voorwaarden toe aan aspecten als sereniteit en moderne eetgewoonten die normaal gesproken rijk zijn aan vet, suiker, koolhydraten en verwerkt voedsel. Zo probeert het paleo-dieet terug te keren naar het voedingsmodel van de eerste mensen, jagers en verzamelaars, en stelt het voor dat modern voedsel onverenigbaar is met het organisme.

Bekijk ook: Mediterraan dieet: wat is het en wat zijn de voordelen?

Voedingsmiddelen die in het paleo-dieet zijn opgenomen

  • Vruchten
  • Groenten
  • Mager vlees
  • Vis
  • Ei
  • Fruit- en notenolie
  • Droge vruchten
  • Noten en zaden

Bekijk ook: Superaliments: wonderbaarlijk en genezend?

Te vermijden voedingsmiddelen

Het paleo-dieet sluit praktisch die voedingsmiddelen uit die met de landbouw zijn ontstaan, daarbinnen zijn ze te vinden:

  • Granen (tarwe, haver, rijst en gerst)
  • Peulvruchten (bonen, linzen en erwten)
  • Zuivel (melk, kaas, yoghurt, boter)
  • Geraffineerde suiker
  • Aardappelen of zoete aardappelen
  • Zout
  • Gesuikerde dranken
  • Verwerkt vlees
  • Worsten

Bekijk ook: Waarom zou je het eten van verwerkt vlees vermijden?

Het is belangrijk om op te merken dat er enkele flexibelere versies van het paleo-dieet op uitgesloten voedsel zijn. Zo zijn bijvoorbeeld peulvruchten en volle granen in bepaalde gevallen toegestaan, evenals vetarme zuivelproducten. De meest radicale voorstanders van dit type dieet stellen echter dat noch peulvruchten, noch granen, noch zuivelproducten gemakkelijk te verteren zijn, zodat hun voedingsstoffen niet door het lichaam worden misbruikt.

Wat zegt de wetenschap?

Dit type dieet heeft veel aanhangers, maar ook tegenstanders. Studies en onderzoek hebben de positieve effecten van dit dieet op het verminderen van het risico van verschillende chronische ziekten aangetoond. De prestigieuze Mayo Clinic, bijvoorbeeld, beweert dat in vergelijking met andere diëten, paleo-therapie voordelen toont zoals

  • Meer gewichtsverlies
  • Meer glucosetolerantie
  • Triglyceridenreductie
  • Betere bloeddrukcontrole

Er zijn echter geen sluitende studies om de voordelen of risico’s van dit type voeding voor de menselijke gezondheid te bepalen en te veralgemenen.

Bekijk ook: Waar gaat het gewicht dat je verliest als je afvalt naartoe?