Omegavetzuren: wat zijn hun voordelen?

0
56

Omega 3-vetzuren zijn onmisbaar voor de goede werking van het lichaam en zijn geclassificeerd als “essentiële” vetten omdat ze via de voeding moeten worden verkregen omdat het lichaam ze niet zelf produceert.

De drie belangrijkste soorten omega-3-vetzuren zijn EPA (eicosapentaeenzuur), DHA (docosahexaeenzuur) en ALA (alfa-linoleenzuur), die aanwezig zijn in een grote verscheidenheid aan dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen.

De wetenschappelijke belangstelling voor deze vetzuren groeide toen uit onderzoek bleek dat de in Groenland levende Eskimo’s, waarvan het dieet bestond uit voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze voedingsstof, een grotere bescherming bleken te hebben tegen hart- en vaatziekten (in een tijd waarin vetten in het algemeen vaak werden geassocieerd met een verhoogd cardiovasculair risico).

Sindsdien is er een aantal wetenschappelijke studies naar voren gebracht om de ongelooflijke voordelen van omega-3’s voor de menselijke gezondheid te ondersteunen.

We hebben enkele van de belangrijkste verzameld:

Voordelen van de omega 3 

1. Gezondheid van het hart 

De consumptie van omega-3-vetzuren is in verband gebracht met de gezondheid van het hart en dus met een lager risico op hart- en vaatziekten. In feite beveelt de American Heart Association aan om twee keer per week visrijk aan omega-3s te eten

2. Gezondheid van de hersenen tijdens de zwangerschap 

Een adequate inname van omega-3s tijdens de zwangerschap is in verband gebracht met tal van voordelen voor de hersenfunctie van de baby en de daaropvolgende mentale ontwikkeling, evenals een verminderd risico op aandachtstekortstoornis, autisme en hersenverlamming.

3. Gezondheid van de ogen 

Omega-3’s zijn ook uitgebreid onderzocht op hun invloed op de gezondheid van de ogen. Er is aangetoond dat deze vetzuren een beschermende werking lijken te hebben op de structuur en functie van het netvlies. Ze zijn ook in verband gebracht met een lager risico op maculadegeneratie.

4. Verminderde ontsteking 

Verschillende studies hebben ook een consistent verband gevonden tussen een hogere inname van omega-3-vetzuren en minder ontstekingen, zodat ze een sleutelrol kunnen spelen bij de preventie van de meeste chronische ziekten en zelfs auto-immuunziekten.

5. Depressie 

Sommige wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat omega-3 effectief kan zijn in zowel de preventie als de behandeling van depressie en angst, maar de resultaten suggereren ook dat dit potentiële voordeel van omega-3 afhankelijk kan zijn van andere factoren zoals de kwaliteit van de voeding en de sociale omgeving

6. Cognitieve waardevermindering 

De complexe relatie tussen omega-3 en de gezondheid van de hersenen wordt nog steeds bestudeerd, maar tot op heden zijn er enkele studies die suggereren dat deze vetzuren in verband kunnen worden gebracht met een afname van de leeftijdsgebonden mentale achteruitgang en een lager risico op de ziekte van Alzheimer.  

7. Andere bestudeerde voordelen 

Ander onderzoek heeft de consumptie van omega-3-vetzuren in verband gebracht met een positief effect op de volgende aspecten:

  • Slaapkwaliteit
  • Huidgezondheid
  • Menstruatieverschijnselen
  • Gezondheid van de botten
  • Levergezondheid
  • Kankerpreventie

Er is echter meer bewijs en onderzoek nodig.

Natuurlijke bronnen van omega 3 

Hoewel omega-3-supplementen zeer gangbaar zijn en gemakkelijk te vinden zijn in apotheken of reformwinkels, kan deze voedingsstof worden verkregen door het eten van voedingsmiddelen zoals

  • Vissen zoals zalm, makreel, sardines, kabeljauw, haring en tonijn
  • Chiazaden
  • Vlas of lijnzaad
  • Noten en amandelen
  • Avocado

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here