Nachtritueel dat je zal helpen om beter te slapen

0
49

Slaap speelt een kritische rol als het gaat om je fysieke, mentale en emotionele gezondheid, maar dit is een aspect dat vaak wordt onderschat door een groot deel van de bevolking over de hele wereld.

Veel mensen beschouwen de slaap als “tijdverspilling” of als een obstakel voor hun productiviteit, omdat ze zich niet realiseren dat zonder voldoende rust de fysieke en mentale prestaties radicaal afnemen.

Maar het is niet alleen een kwestie van prestaties of productiviteit. Voldoende en goede slaap is van vitaal belang voor uw lichaam om te herstellen, te regenereren en te herstellen, en dus om al zijn functies normaal te kunnen uitvoeren.

Enkele negatieve gevolgen van terugkerend slaaptekort (of slechte slaapkwaliteit) zijn

·         Veranderde stemming

·         Verminderd libido

·         Verhoogd risico op ongevallen

·         Verhoogde neiging tot depressie

·         Verhoogd risico op hartaandoeningen

·         Overmatige voedselinname

·         Hormonale onevenwichtigheden

·         Vermindering van het concentratievermogen

·         Het beïnvloeden van school- of arbeidsprestaties

·         Verhoogde gevoeligheid voor stress.

Het is dus tijd om de slaap de prioriteit te geven die het verdient en deze te erkennen als een krachtig instrument dat u in staat stelt uw levenskwaliteit aanzienlijk te verbeteren en tegelijkertijd verschillende kwalen en ziekten te voorkomen.

Slaapritueel

Een slaapritueel is een reeks stappen die u elke nacht kunt volgen om ervoor te zorgen dat uw slaap de juiste lengte en kwaliteit heeft.

Het eerste wat we aanraden is om uw bed alleen te gebruiken voor het slapen of voor de intimiteit met uw partner. Vermijd ook dat de tv in uw kamer staat of zet hem in ieder geval niet aan als u gaat slapen.

Hieronder vindt u een reeks stappen die u kunnen helpen uw slaap te verbeteren:

1. Stel een bedtijd in en probeer je er elke dag aan te houden. Probeer ervoor te zorgen dat deze tijd een nachtrust van minstens 7 uur garandeert.

2. Eet minstens 3 uur voor uw geplande bedtijd. Zorg ervoor dat uw diners licht zijn.

3. Neem een warme douche voor het slapen gaan, was je gezicht en verwijder je make-up.

4. Drink een ongezoete kamillethee.

5. Draag comfortabele, loszittende kleding. Onderzoek suggereert ook dat het naar bed gaan zonder kleren de kwaliteit van je slaap ten goede kan komen.

6. Sluit deuren en gordijnen goed af om kunstlicht zoveel mogelijk te vermijden, maar zorg ervoor dat de ruimte goed geventileerd is.

7. Laat uw mobiele telefoon voor het slapengaan weg en zet hem in de stille modus.

8. Oefen een aantal van de volgende activiteiten om je geest te zuiveren en te ontspannen:

·         Schrijf een dagboek om je gedachten eruit te halen en je geest te zuiveren.

·         Neem 3 bewuste ademhalingen

·         Doe een geleide meditatie

·         Luister naar een liedje dat je ontspant

·         Zeg een dankgebed

9. Als u moeite heeft met slapen, kunt u een paar druppels lavendelolie op uw handen smeren en deze op uw kussen smeren.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here