Mythes en waarheden van het intermitterend vasten

0
57

Het onderbroken vasten is een praktijk die steeds populairder wordt en waar veel mythes en verkeerde informatie omheen zijn geweven.

U hebt waarschijnlijk gehoord of gelezen over vasten en heeft waarschijnlijk beseft dat het een onderwerp is waarover veel meningen en standpunten bestaan die elkaar soms tegenspreken.

Daarom willen we een gesprek met u delen dat we hadden een voedingsspecialist en expert in intermitterend vasten, die ons haar mening gaf over enkele van de meest voorkomende mythes rond deze populaire praktijk.

We nodigen u uit om haar interview hieronder te lezen:

Mythe 1: Vasten staat gelijk aan honger

Dezelfde definitie van vasten schept vaak verwarring,  “met tussenpozen vasten de vrijwillige daad van het niet eten van voedsel voor een bepaalde periode is, je kunt beginnen met vasten wanneer je maar wilt en je kunt het stoppen wanneer je maar wilt. Het is geen uithongering, het is geen uithongering… vasten is het tegenovergestelde omdat je de controle hebt”.

Mythe 2: Vasten is erg moeilijk

Veel mensen zien het vasten als iets moeilijks dat offers en risico’s met zich meebrengt.

“Vanuit het basisconcept van vasten, absoluut alle mensen vasten omdat je een periode van de dag gaat zonder te eten in je slaap”. Er zijn korte vasten, 12-uurs vasten en 14-uurs vasten, en als we het over 14 uur hebben is het bijvoorbeeld het eten van je laatste maaltijd om 18.00 uur en het ontbijt om 8.00 uur. Dit is een normale, natuurlijke, gemakkelijke en veilige snelle.

Mythe 3 Eten elke 3 uur is gezond

“Onze lichamen zijn niet ontworpen om elke drie uur te eten zoals we ooit dachten. Het eerste voordeel van vasten is juist om het lichaam die natuurlijke rust te geven van het consumeren van voedsel de hele tijd, dus het begint zichzelf een niveau van ontsteking te geven en ruimte te maken voor andere natuurlijke processen die niet kunnen gebeuren wanneer we voortdurend voedsel verteren.

Gaby raadt ook aan dat als een persoon gewend is om 5 of 6 keer per dag te eten, ze moet beginnen met het verminderen van deze frequentie voordat ze meer dan 12 of 14 uur vasten.

Mythe 4: Iedereen kan lang vasten…

Zijn er beperkingen op de praktijk van het vasten met tussenpozen? Dit is wat Gaby ons vertelt: “Ik raad zwangere vrouwen altijd aan om niet langer dan 14 uur te vasten, niet als ze borstvoeding geven, niet voor opgroeiende kinderen, noch voor mensen die een geschiedenis van anorexia of een probleem met voedsel hebben.

Mythe 5: Ik moet een Keto-dieet volgen als ik vast…

Intermitterend vasten is meestal geassocieerd met het ketogeen dieet, de eerste praktijk is niet noodzakelijkerwijs afhankelijk is van de tweede:

“Als we het ketogeen dieet begrijpen als het oorspronkelijke dieet van de mens, rijk aan essentiële voedingsstoffen, dan lijkt het een perfect huwelijk te zijn met het intermitterend vasten. Echter, als u geen ketogeen dieet volgt, sluit dat u niet uit van de voordelen van vasten. Iedereen die eender welk soort voedsel eet, kan vasten.

Mythe 6 Vasten is een dieet

Een andere veel voorkomende mythe rond het intermitterend vasten is dat het gewoon een ander dieet is en dat de voordelen ervan alleen voortkomen uit calorische restricties.  het tegenovergestelde is:

“Vasten is geen dieet. Een dieet heeft die connotatie van calorische restrictie, en met calorische restrictie komt vaak nutriëntenrestrictie. Een van de grote geschenken die het vasten ons geeft is het eten van je vulling.

Mythe 7: Vasten verslijt spieren

We eindigen met een andere populaire mythe. Is het waar dat het intermitterend vasten de spiermassa in gevaar brengt?

“Je lichaam zal altijd proberen om zich te ontdoen van wat er over is, wat giftig is, wat gevaarlijk is, zoals visceraal vet. Je lichaam is niet ontworpen om te nemen wat essentieel is voor het leven als spier, terwijl je nog steeds opgehoopt lichaamsvet hebt.

Stap voor stap uw droombord maken

1. Maak een lijst van uw wensen

Neem de tijd om diep te graven en ontdek wat je echt wilt bereiken in de komende 12 maanden. Neem verschillende gebieden van je leven op, zoals:

·         Spiritualiteit

·         Financiën

·         Werken

·         Studie

·         Relaties

·         Zelfzorg

·         Leuk

·         Gezondheid

Wees bij het vaststellen van uw wensen zo specifiek mogelijk. In plaats van te schrijven “Ik wil reizen”, schrijf dan “Ik wil in september met mijn moeder naar Parijs reizen”.

2. Zoek naar beelden en zinnen die weergeven wat u wilt.

Gebruik je eigen foto’s, neem nieuwe foto’s of knip ze uit kranten en tijdschriften, maar zorg ervoor dat de foto’s die je kiest een positieve emotie in je opwekken en heel goed weergeven wat je wilt bereiken.

U kunt ook trefwoorden of zinnen gebruiken wanneer u geen afbeelding kunt vinden die een doel vertegenwoordigt.

3. Verzamel de andere materialen

Als u besluit om uw bord in de natuurkunde te doen, moet u

Karton of een frame

De afbeeldingen en zinnen die u al hebt geselecteerd

Lijm

Voor het maken van uw digitale bord kunt u gebruik maken van verschillende tools zoals Canvas. Daar kunt u de gewenste grootte kiezen, standaardsjablonen gebruiken of vanaf nul beginnen te maken.

4. Maak je klaar om je droombord te maken

Zorg ervoor dat je een geesteshouding hebt die vrij is van zorgen, negativiteit of angst. Indien nodig moet u een beetje mediteren voordat u begint of 3 keer bewust ademen.

U kunt ook de sfeer van ontspanning creëren door uw bureau schoon te maken, een kaars aan te steken en inspirerende muziek af te spelen.

5. Ontwerp uw bord rustig en maak het uw eigen bord.

Besteed aandacht aan elk detail, elk beeld en elke zin, laad ze op met positieve energie en geef jezelf de tijd om de sensaties of emoties die ze oproepen bewust te ervaren.

Plaats elk beeld en elke zin intuïtief op je bord, er zijn geen regels over hoe het eruit moet zien, je moet het gewoon leuk vinden en erdoor geïnspireerd worden.

6. Stel een plaats in voor uw droombord

Zet uw droombord op een strategische plaats waar u het elke dag gemakkelijk kunt zien. Wij raden u aan om het in uw kamer te plaatsen omdat het de plek is die bestemd is voor ontspanning. Het kan ook het eerste wat u ziet in de ochtend en het laatste wat u ziet ‘s nachts.

Als uw bord digitaal is, kunt u het als achtergrond op uw computer of mobiele telefoon plaatsen.

7. Bekijk het elke dag goed

Kijk minstens één keer per dag naar je bord en geef jezelf de tijd om elk van je doelen te visualiseren en de emoties te ervaren die ze zullen produceren als ze werkelijkheid worden.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here