Mononatriumglutamaat: potentiële risico’s van dit additief

0
52

Mononatriumglutamaat (MSG) is een van de populairste additieven ter wereld, die wordt gebruikt om de smaak van industrieel verwerkt voedsel te verbeteren. Het is in principe een wit kristallijn poeder dat sterk lijkt op zout en wordt toegevoegd aan diverse voedingsmiddelen zoals ingeblikte soepen, ingeblikt voedsel, vleeswaren, diepvriesproducten en in de beroemde verpakte aardappelen. Hoewel de FDA mononatriumglutamaat heeft geclassificeerd als een “algemeen erkend veilig” additief, is het gebruik ervan zeer controversieel en blijven deskundigen over de hele wereld waarschuwen voor de vermeende schadelijke gevolgen voor de menselijke gezondheid.

De prestigieuze Mayo Kliniek bleek dat de gerapporteerde bijwerkingen (op korte termijn en sporadisch) na de consumptie van levensmiddelen die mononatriumglutamaat bevatten, onder meer de volgende zijn

  • Hoofdpijn
  • Versnelde hartslag
  • Misselijkheid
  • Zwakte
  • Gezichtsdruk of -stijfheid
  • Gevoelloosheid in het gezicht of in de hals
  • Roodheid

Maar wat zegt de wetenschap over dit populaire additief?

Bekijk ook: Waarom zou je het eten van verwerkt vlees vermijden?

Geavanceerd onderzoek

Het huidige wetenschappelijke bewijs voor mononatriumglutamaat is niet overtuigend, voornamelijk omdat zeer hoge doses MSG zijn gebruikt en dat het meeste onderzoek is gevorderd met behulp van knaagdieren en niet-mensen. Een grote verscheidenheid aan studies vormt echter de basis voor een “vrij wijdverbreid wantrouwen” ten aanzien van dit levensmiddelenadditief:

Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Wetenschap toonde aan dat de injectie van mononatriumglutamaat in knaagdieren neuronale necrose (dood) veroorzaakte in verschillende regio’s van de hersenen, evenals vertraagde skeletontwikkeling en gewichtstoename ( 1 ). Een ander onderzoek ter evaluatie van de reacties van 14 gezonde volwassenen die suikervrije frisdranken met mononatriumglutamaat dronken, onthulde een significante toename van de meldingen van hoofdpijn en pericraniale spiertederheid, evenals een stijging van de systolische bloeddruk. ( 2 ) Een andere studie evalueerde de symptomen van 71 zelfgeïdentificeerde mononatriumglutamaat-gevoelige personen en vond een verhoogde incidentie van specifieke symptomen (d hoofdgeur, spierspanning, gevoelloosheid, algemene zwakte… ) na inname van MSG in vergelijking met placebo ( 3 ). De hoofdpijn (het meest voorkomende symptoom in verband met de inname van mononatriumglutamaat) kan verband houden met het effect van mononatriumglutamaat op de neuronen in de hersenen, ( 4 ) en een MSG-vrij dieet bleek te resulteren in een afname van de hoofdpijn frequentie ( 5 ). Ten slotte hebben kleine onderzoeken het glutamaatverbruik in verband gebracht met astma-aanvallen ( 6 ) en overgewicht ( 7 ).

De andere kant van het onderzoek

  • Een recensie gepubliceerd in het tijdschrift Het American Journal of Clinical Nutrition beweert dat het onwaarschijnlijk is dat dieetglutamaat enig effect heeft op de hersenen, aangezien het de doorlaatbaarheid van de bloed-hersenbarrière niet kan beïnvloeden ( 8 )
  • Uit sommige studies is gebleken dat er geen sterk bewijs is voor het verband tussen MSG en astma.( 9 )( 10 )
  • Ander onderzoek heeft aangetoond dat glutamaat de verzadiging kan verhogen en de calorie-inname kan verminderen.( 11 ) ( 12 )
  • Een ander onderzoek concludeerde dat de inname van mononatriumglutamaat niet in verband wordt gebracht met overgewicht bij Vietnamese volwassenen ( 13 ).

Dus moet je MSG vermijden?

Hoewel verdere studies nodig zijn om de reële risico’s van verdere inname van MSG vast te stellen en te onderbouwen, veel deskundigen bevelen aan om de consumptie van voedingsmiddelen die dit additief bevatten te vermijden. Ook moet je in gedachten houden dat MSG wordt meestal aangetroffen in bewerkte voedingsmiddelen van lage kwaliteit die niet alleen onnodig zijn, maar ook een risico kunnen vormen voor uw gezondheid. Dit is zowel te wijten aan het gehalte aan additieven zonder voldoende wetenschappelijk bewijs als aan de hoge hoeveelheden vetten, suikers en natrium.

Sommige voedingsmiddelen waarin dit additief gevonden kan worden zijn:

  • Seizoensmengsels
  • Sauzen en industriële dressings
  • Bevroren voedsel
  • Verpakte soepen
  • Verpakte aardappelen en zoute snacks
  • Worsten
  • Ingeblikte goederen
  • Chinees eten

Lees voor de zekerheid de etiketten en let op dat dit additief ook onder de volgende namen kan staan:

  • Additief E-621
  • Chinees zout
  • Ajinomoto
  • Umami
  • Zelfpolijstende gist
  • L-Glutaminezuur

Bekijk ook: Wat zijn transvetten en hoe beïnvloeden ze je gezondheid?