Moet je voor 2 eten gedurende je Zwangerschap?

0
50

Een van de meest voorkomende overtuigingen rond de zwangerschapsfase is dat zwangere vrouwen “voor twee” moeten eten om hun gezondheid en die van de foetus te behouden. Dit leidde bij veel vrouwen tot overeten tijdens de zwangerschap en daarmee tot een ongedifferentieerde toename van het lichaamsgewicht. Om nog maar te zwijgen van het verhoogde risico op moeder- en foetale pathologieën. Hoewel het waar is dat de zwangerschap een van de meest kwetsbare voedingsstadia in het leven van een vrouw is als gevolg van de verschillende fysiologische veranderingen waar ze mee te maken heeft, dit betekent niet dat ik twee keer zoveel moet eten, maar ik zou beter moeten eten. Een zwangere vrouw moet ervoor zorgen dat ze de voedingsstoffen krijgt die ze nodig heeft voor de goede ontwikkeling van de foetus en voor de behoeften van haar eigen lichaam. Echter, het toevoegen van 300 of 350 calorieën aan je dagelijkse inname tijdens de zwangerschap zou genoeg zijn om deze behoeften te ondersteunen, maar je moet ze wel op een intelligente manier binnen je dieet kiezen en verdelen.

Bekijk ook: Vijf aanbevolen voedingsmiddelen tijdens de borstvoeding

Hoe brengt u uw dieet in evenwicht tijdens de zwangerschap?

U moet ervoor zorgen dat de calorieën die u tijdens de zwangerschap opneemt, afkomstig zijn van een adequaat evenwicht van de drie macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten). De toename van proteïnen is in dit stadium essentieel omdat ze worden gebruikt bij de synthese van nieuwe weefsels, zowel van de moeder als van de foetus. Als u een vegetarisch dieet volgt, is het belangrijk om eiwitvoedsel goed te mengen om een goed aminozurenevenwicht te bereiken. De vetten spelen ook een fundamentele rol in de zwangerschap, omdat ze ingrijpen in de vorming van de hersenen en het centrale zenuwstelsel. Bovendien dragen ze bij aan het behoud van een goed hormonaal milieu. Zwangere vrouwen moeten voorrang geven aan de consumptie van essentiële vetzuren, met name linolzuur en omega-3s. De koolhydraten Zij zijn de belangrijkste bron van energie die het lichaam nodig heeft om al zijn vitale functies uit te voeren. Het is echter belangrijk om de voorkeur te geven aan complexen (volle granen, groenten en fruit). Ten slotte is het verbruik van vitaminen en mineralen is essentieel omdat ze je lichaam in staat stellen om goed gebruik te maken van eiwitten, vetten en koolhydraten. Ze hebben ook belangrijke voordelen op het gebied van voortplanting en groei.

Bekijk ook: Gestationele Diabetes: Een Habit-Changing Alert

Conclusie

Het is waar dat de calorie-inname tijdens de zwangerschap zou moeten toenemen en in feite wordt het als normaal en gezond beschouwd om in dit stadium ongeveer 10 kilo te winnen (iets meer of iets minder, afhankelijk van het geval). Dit betekent echter niet dat de zwangere vrouw haar hoeveelheid voedsel moet verdubbelen in de overtuiging dat ze alleen op deze manier zichzelf en de foetus voldoende kan voeden. Zwangere vrouwen moeten zich meer richten op de voedingskwaliteit van het voedsel dat ze eten dan op de kwantiteit. Dit zal helpen bij het voorkomen van overmatige gewichtstoename en verschillende ziekten die gepaard gaan met overgewicht.

Bekijk ook: Post-prezwangerschapsgordel? Dit is de mening van Sascha Fitness