Moet je kind suiker eten? Dit is hoe het werkt

0
51

Men gelooft dat kinderen voedsel met een hoog suikergehalte moeten eten om de energie die ze tijdens hun groeifase verbruiken aan te vullen, maar is dit waar of is het een mythe?

Het is waar dat suiker deel uitmaakt van één van de drie macronutriënten die het lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren: koolhydraten. En het is ook waar dat glucose (de manier waarop de meeste koolhydraten in het lichaam worden afgebroken) een snelle en gemakkelijk beschikbare energiebrandstof is.

Het is echter ook waar dat er verschillende soorten suiker bestaan en dat elke soort het menselijk lichaam op verschillende manieren beïnvloedt. De Wereldgezondheidsorganisatie, WHO, verdeelt ze zo:

Intrinsieke suiker: de suiker die van nature aanwezig is in voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, melk en andere hele voedingsmiddelen.

Toegevoegde suiker: datgene wat kunstmatig wordt toegevoegd aan uw bereidingen of aan producten die u in de supermarkt vindt en suiker die aanwezig is in honing, siropen, sappen en vruchtensapconcentraten.

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan vrije suiker (frisdranken, koekjes, donuts, doosjes graan, snoep en snoep) worden snel geabsorbeerd, waardoor de bloedglucose- en insulinespiegels sterk stijgen. Daarom kan herhaalde consumptie de stofwisseling van een kind op korte, middellange en lange termijn negatief beïnvloeden.

Bovendien zullen deze voedingsmiddelen, omdat ze snel worden verteerd, kinderen geen gevoel van volheid geven en kunnen ze meer eten dan hun lichaam nodig heeft, wat zich vertaalt in een hoger risico op overgewicht en obesitas.

Daarnaast is eten tijdens de eerste levensjaren essentieel om het gehemelte van kinderen op te voeden en hun smaakvoorkeuren en -gewoonten in de toekomst te bepalen. Daarom wordt aanbevolen dat kinderen NIET gewend raken aan het kalmeren van hun honger of dorst met kunstmatig voedsel of zoete drankjes.

Dus, moet toegevoegde suiker worden verboden?

Nee. De consumptie van voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan vrije suiker moet worden beperkt, maar een “verbod” verhoogt vaak het verlangen van kinderen.

De American Heart Association (AHA) beveelt aan dat kinderen van 2 jaar of jonger geen toegevoegde suiker in hun dieet hebben en dat hun inname na die leeftijd wordt beperkt.

Volgens de WHO zou een beperking van de vrije suikerinname tot minder dan 5% van de totale calorie-inname grote voordelen hebben voor de algehele gezondheid.

Wij raden u dus aan als ouder de consumptie van dit soort voedsel te reserveren voor sporadische situaties en niet als onderdeel van het dagelijkse dieet. Laat het ook niet, zoals gewoonlijk, een “beloning” of “prijs” worden voor goed gedrag van kinderen.

Houd er ook rekening mee dat er veel voedingsmiddelen zijn die natuurlijke suikers bevatten en een aanzienlijke hoeveelheid voedingsstoffen leveren, die deel kunnen en moeten uitmaken van een evenwichtige voeding.

Fruit: snoep van de natuur

Fruit is van nature zoet voedsel dat vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten bevat die het lichaam helpen te functioneren. Bovendien hebben ze een hoog watergehalte, wat een goede hydratatie bevordert en zeer verfrissend kan zijn.

Door hun zoete smaak zijn ze ideaal voor een snack, een dessert en zelfs als begeleiding bij verschillende maaltijden. Ze zijn veelzijdig en kunnen op verschillende manieren worden voorbereid.

Vergeet niet dat natuurlijk altijd een betere optie is voor de gezondheid van kinderen op de korte, middellange en lange termijn.

Hoe zit het met fruitsappen?

Van oudsher is men van mening dat vruchtensappen voedingseigenschappen hebben die ze tot drank voor vrije consumptie maken, maar het is belangrijk op te merken dat wanneer vruchten vloeibaar en gespannen zijn, ze een deel van hun voedingsstoffen en vezels verliezen, zodat ze zeker niet vergelijkbaar zijn met de voedingswaarde van hele vruchten, in hun natuurlijke staat.

Bovendien moet worden overwogen dat voor de bereiding van een sapje verschillende stukken fruit worden gebruikt, zodat het de bijdrage van suiker en calorieën aan het dieet van het kind aanzienlijk verhoogt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze geen vezels hebben en dat sappen dus niet zoveel verzadiging geven als fruit.

Hoewel vruchtensappen dus niet zomaar een suikerhoudende drank als frisdrank kunnen worden beschouwd, zijn er redenen om de consumptie ervan te beperken en mogen ze in geen geval worden gelijkgesteld met de consumptie van hele vruchten.

Als u besluit om vruchtensappen in het dieet van uw kind op te nemen, moet u de aanbevolen hoeveelheden vruchtensappen van de American Academy of Pediatrics in overweging nemen:

Tussen 1 en 3 jaar oud 4 ons per dag

4 tot 6 jaar oud, 4 tot 6 ons per dag

7 tot 18 jaar oud 8 ons of 1 kopje per dag

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie worden vruchtensappen niet aanbevolen voor het eerste levensjaar.

CONCLUSIES

Toegevoegde suiker is niet nodig en ook niet wenselijk in de voeding van kinderen en volwassenen.

Een radicaal verbod op de consumptie van toegevoegde suiker kan ervoor zorgen dat kinderen er meer behoefte aan hebben en daarom is het belangrijk om prioriteit te geven aan voedingseducatie.

Er zijn voedingsmiddelen met natuurlijke suikers die energie leveren en ook micronutriënten die essentieel zijn voor de groei van een kind.

Fruit is een uitstekende optie als voedsel met natuurlijke suiker.

De consumptie van vruchtensap moet matig zijn en kan niet worden vergeleken met die van hele vruchten.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here