Let op! De beste en slechtste bronnen van de drie macronutriënten

0
56

Macronutriënten worden ingedeeld in koolhydraten, eiwitten en vetten en zijn de voedingsstoffen die uw lichaam in relatief grote hoeveelheden nodig heeft om al zijn vitale functies uit te voeren.

Wanneer een voedingsmiddel, bijvoorbeeld avocado, tot de vetgroep zou behoren, is dat omdat het voornamelijk bestaat uit deze macronutriënt (in ongeveer 75%), hoewel het ook ongeveer 20% aan koolhydraten en 5% aan eiwitten bevat.

Een ander voorbeeld is te vinden in haver, dat voor bijna 80% uit koolhydraten bestaat, maar ook ongeveer 15% uit eiwit en 5% uit vet bestaat. Haver wordt dus natuurlijk beschouwd als een koolhydraat.

Macronutriënten zijn degenen die energie (calorieën) leveren aan uw dieet en daarom heeft u ze in voldoende hoeveelheden nodig, in tegenstelling tot micronutriënten zoals vitaminen en mineralen die uw lichaam in minimale hoeveelheden nodig heeft.

Hieronder vindt u de beste bronnen van elke macronutriënt, evenals de bronnen die u zeker moet vermijden:

Koolhydraten

Koolhydraten zijn, samen met vet, de belangrijkste energiebron in uw dieet. Er zijn twee essentiële soorten koolhydraten: hele en geraffineerde. Het is aan te raden om altijd de voorkeur te geven aan voedingsmiddelen met hele koolhydraten die niet verwerkt en ontdaan zijn van hun voedingsstoffen.

VOORKEUR

·         Groenten

·         Knollen

·         Vruchten

·         Groenten

·         Granen

·         Quinoa

VERMIJD

·         Wit brood

·         Cookies

·         Gesuikerde dranken

·         Snoepjes

Eiwit

Eiwit speelt een belangrijke rol bij de vorming of het herstel van spieren, botten en andere weefsels. Het neemt ook deel aan de vorming van antilichamen voor de verdediging van het lichaam.

VOORKEUR

·         Kip

·         Vlees

·         Kalkoen

·         Vis en zeevruchten

·         Ei

·         Groenten

·         Kaas

VERMIJD

·         Ham

·         Salami

·         Bacon

·         Worst

·         Chorizo

·         Vlees in blik

Vetten

Het is een van de meest gevreesde macronutriënten en toch is vet essentieel voor de hormoonvorming, de opname van vitaminen, de immuunfunctie en de verschillende hersenfuncties. Bovendien zorgen ze voor verzadiging en verhogen ze de smakelijkheid van het voedsel.

VOORKEUR

·         Avocado

·         Olijfolie

·         Kokosnootolie

·         Agaatolie

·         Droge vruchten

·         Zaden

VERMIJD

·         Margarine

·         Verfijnde plantaardige oliën

·         Transvet*

*De geraffineerde plantaardige oliën die u moet vermijden zijn sojaolie, maïsolie, canolaolie, palmolie, zonnebloemolie en saffloerolie.

*Transvetten zijn aanwezig in elk product dat het woord “gehydrogeneerde olie” of “gedeeltelijk gehydrogeneerde” op het voedingsetiket bevat.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here