Koolhydraten: de beste en degene die je moet beperken

0
47

Koolhydraten zijn een van de drie macronutriënten die energie (en verschillende voedingsstoffen) leveren aan uw dagelijkse voeding, maar er zijn veel mythen en misvattingen om hen heen ontstaan die ertoe leiden dat veel mensen er elke dag voor kiezen om ze te beperken of te elimineren uit hun dieet.

De meeste koolhydraten worden omgezet in glucose, die wordt geabsorbeerd in de bloedbaan en zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Wanneer de bloedsuikerspiegel stijgt, geeft de alvleesklier een hormoon vrij dat insuline wordt genoemd. Insuline voert de bloedglucose naar de cellen voor gebruik als energiebron.

Hoewel koolhydraten een belangrijke en gemakkelijk beschikbare energiebron zijn, zijn NIET alle bronnen van deze macronutriënt hetzelfde, dus het is belangrijk om te leren onderscheid te maken tussen deze bronnen om de meest geschikte te kiezen.

We presenteren u een eenvoudige en praktische manier om onderscheid te maken tussen koolhydraten:

Gehele of natuurlijke koolhydraten

Ze zijn de meest aanbevolen koolhydraten, omdat ze in hun natuurlijke staat worden geconsumeerd en de meeste vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels bevatten.

Dit type koolhydraten ontbinden in het lichaam langzamer, zodat de verhoging van de bloedsuikerspiegel geleidelijk aan plaatsvindt. Bovendien zorgen ze, omdat ze langzamer worden verteerd, voor een veel langere verzadiging.

Binnen deze groep worden koolhydraten gevonden:

·         Groenten

·         Vruchten

·         Granen

·         Groenten

Verwerkte of geraffineerde koolhydraten

Dit zijn de koolhydraten die een verfijnd proces hebben ondergaan waarbij ze veel van hun voedingswaarde hebben verloren en waaraan vaak andere stoffen zijn toegevoegd die schadelijk kunnen zijn voor het lichaam.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan geraffineerde koolhydraten zijn gemakkelijk te verkrijgen, worden meestal in grote porties verkocht, zijn zeer aangenaam voor het gehemelte en zorgen niet voor veel verzadiging.

Deze soorten koolhydraten hebben de neiging om gemakkelijk af te breken, waardoor de bloedsuikerspiegel sterk stijgt en insulinepieken ontstaan, die op hun beurt weer gepaard gaan met verschillende gezondheidsproblemen zoals diabetes en obesitas.

·         Frisdranken

·         Koekjes

·         Brood en witte pasta

·         Snoepjes

En de suiker?

Suiker is een onderdeel van de koolhydraten, maar er zijn ook twee soorten die u moet weten:

Intrinsieke suiker: de suiker die van nature aanwezig is in voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, melk en andere hele voedingsmiddelen.

Toegevoegde suiker: de suiker die kunstmatig wordt toegevoegd aan uw bereidingen of aan de producten die u in de supermarkt vindt en de suiker die aanwezig is in honing, siropen, sappen en vruchtensapconcentraten.

Geef altijd de voorkeur aan voedingsmiddelen die rijk zijn aan intrinsieke suiker en houd er rekening mee dat toegevoegde suiker niet nodig of handig is in de voeding van kinderen en volwassenen.

 

 

 

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here