Keto Diet of Koolhydraatarm Diet: Wat is het verschil?

0
52

Zowel het Keto-dieet als het Koolhydraatarm dieet zijn de laatste jaren zeer populair geworden en hebben één ding gemeen: ze beperken de inname van koolhydraten. Naast deze gemeenschappelijke beperking zijn er echter verschillende aspecten die deze twee methoden van elkaar onderscheiden en die het overwegen waard zijn als u erover denkt om een van beide in uw dieet op te nemen. Hieronder vertellen we u iets meer over elk van deze modellen:

Laag Koolhydraat Dieet

Dit dieet bevordert, zoals de naam al aangeeft, een koolhydraatarm dieet dat prioriteit geeft aan de consumptie van eiwitten, gezonde vetten en groenten. Voor een dieet van 2000 calorieën per dag zou de koolhydraatinname in een koolhydraatarm dieet tussen de 50 en 130 gram liggen, wat laag is gezien het feit dat een gemiddeld westers dieet meestal meer dan 250 gram koolhydraten per dag bevat. Voedingsmiddelen die meestal beperkt zijn in dit soort dieet zijn onder andere pasta, brood, granen, suiker en frisdranken.

Bekijk ook: Veel voorkomende fouten van een koolhydraatarm dieet

Keto-dieet

Een Keto-dieet is zeer laag in koolhydraten, matig in eiwitten en hoog in gezonde vetten. Het is vooral geïndiceerd voor therapeutische doeleinden, maar kan ook effectief zijn in plannen voor vetverlies. Het doel van het Keto-dieet is het bereiken van de staat van nutritionele ketose, een metabole situatie waarin je lichaam wordt gedwongen om zich te wenden tot vet als de belangrijkste bron van energie (als gevolg van een tekort aan koolhydraten). De hoeveelheid koolhydraten in een Keto-dieet varieert van persoon tot persoon, maar het vertaalt zich meestal in ongeveer 30 gram per dag. In dit soort dieet moeten de koolhydraten voornamelijk afkomstig zijn van groenten en moeten zetmelen, granen, peulvruchten en fruit worden vermeden.

Bekijk ook: Moet je calorieën tellen om vet te verliezen?

Welke is beter?

Er is geen betere of slechtere. Zowel de Koolhydraatarm als de Keto diëten zijn twee van de vele opties die u ter beschikking staan om gezond te eten en uw fysieke doelen te bereiken. Beide diëten zijn aangetoond dat ze zeer goed werken in het bevorderen van gewichtsverlies, het overwinnen van verslavingen en hunkeringen, en het verbeteren van verschillende gezondheidsmarkeringen. Welke aanpak voor u het beste is, hangt af van een aantal individuele factoren, maar ook van uw doelstellingen en uw niveau van koolhydratentolerantie. Het is dus aan te raden om goed advies te krijgen en zorgvuldig te experimenteren totdat u de methode vindt die het beste voor u werkt.

Bekijk ook: Intermitterende Vasten: 7 mythes die je zou moeten uitbannen