Kegel Oefeningen: Wat zijn ze en hoe doe je ze?

0
61

Kegel-oefeningen zijn zeer populaire methoden voor om de bekkenbodemspieren te versterken . Dit is om urine-incontinentie te voorkomen, maar ook om meer bevredigende seksuele relaties te hebben. In principe bestaan deze oefeningen uit samentrekkingen die in verschillende tempo’s en intensiteiten worden uitgevoerd om de bekkenorganen te versterken en de goede werking ervan te garanderen. Zowel vrouwen als mannen kunnen dit soort oefeningen op elk moment en elke plaats doen. Ze worden echter vooral aanbevolen voor vrouwen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de menopauze.

Bekijk ook: Urineweginfectie: kan de pijn worden verlicht?

Stap voor stap om Kegel-oefeningen uit te voeren

  • Zorg ervoor dat je een lege blaas hebt.
  • Ga op je rug op de grond liggen (je kunt ook in een comfortabele houding zitten).
  • Adem en knijp in de bekkenbodemspieren. Houd de weeën 8 seconden vast.
  • Adem uit en ontspan de spieren langzaam. Tel tot 10.
  • Herhaal de weeën 10 keer, minstens twee keer per dag.

Zorg ervoor dat u de juiste spieren samentrekt, niet de buik, dijen, billen of borstspieren.

Hoe identificeer je de juiste spieren?

De volgende keer dat u naar de badkamer gaat, doet u alsof u uw urine vasthoudt en ziet u hoe uw blaas en anaalspieren samentrekken en spannen. Je kunt ook proberen je voor te stellen dat er een winderigheid gaat ontsnappen en dat je die wilt vermijden. De spieren die je voelt samentrekken maken deel uit van de bekkenbodem.

Bekijk ook: Hoe effectief zijn natuurlijke geboortebeperkingsmethoden?