Is bruine suiker beter dan witte suiker?

0
55

Bruine suiker wordt al jaren op de markt gebracht als een gezonder alternatief voor witte suiker.
Rondom deze uitspraak zijn er veel mythes en misinformatie. Dit hele debat is juist gebaseerd op de noodzaak die mensen hebben gezien om aanpassingen in hun dieet te maken, rekening houdend met het feit dat veel chronische ziekten zoals obesitas, diabetes en stofwisselingsziekten als risicofactor de hoge consumptie van suiker hebben. Hoewel het waar is dat er bepaalde verschillen zijn tussen de twee soorten suiker, afgezien van hun kleur, zijn deze verschillen minimaal als ze vanuit voedingsoogpunt worden geanalyseerd.

Bekijk ook:
Wat is de beste natuurlijke suikervervanger?

Wat zijn de verschillen?

Zowel witte als bruine suikers worden uit suikerriet of suikerbiet geëxtraheerd en gaan door raffinageprocessen waarbij ze van hun voedingsstoffen worden ontdaan. Het verschil zit hem in het feit dat deze laatste (de bruine) aan het eind wordt gemengd met melasse, wat hem zijn karakteristieke kleur geeft en een kleine hoeveelheid vitaminen en mineralen bevat. Dit is de reden waarom men denkt dat bruine suiker gezonder is dan witte suiker, maar het is belangrijk om te benadrukken dat deze bijdrage van vitaminen en mineralen minimaal is en vanuit voedingsoogpunt irrelevant. Bovendien, en rekening houdend met de verschillende gezondheidswaarschuwingen rond suikerconsumptie, is het onverantwoord om te zeggen dat dit “voedsel”, in elk van zijn presentaties, gezond kan zijn.

Lees ook:
Suiker: gevaren en aanbevelingen om het verbruik ervan te verminderen

En de bruine suiker van riet ?

Bruine suiker is die welke rechtstreeks wordt verkregen uit de gezuiverde sappen van het suikerriet en dus geen raffinageproces doorloopt. Dankzij dit schone productieproces behoudt dit type suiker een groot deel van de voedingsstoffen en mineralen van het riet. Het is echter ook suiker (met alle gevolgen van dien) en wordt nog steeds als een gezondheidsrisico beschouwd, vooral wanneer het dagelijks en bewust wordt geconsumeerd.

Conclusie

Zowel witte als bruine suikers (al dan niet geraffineerd) zijn een bron van calorieën met een verwaarloosbare voedingswaarde. Deze suikers behoren tot de suikers die door de WHO als “vrij” worden gekwalificeerd en die worden beschouwd als een risicofactor voor aandoeningen zoals diabetes, overgewicht, hypertensie, beschadiging van het gebit en problemen met de bloedsomloop. Nu, als je zeker een van de soorten suiker moet consumeren voor een specifiek recept, is het beter om te kiezen voor volkorensuiker.

Bekijk ook:
8 sleutels om uw suikerverslaving te breken