Hoe maak je een smoothieschaal zonder teveel suiker en calorieën?

0
49

Een smoothie bowl is in principe een shake die met een lepel wordt gedronken en is een gastronomische trend geworden die wordt aangedreven door sociale netwerken zoals instagram en pinterest.

Naast de groeiende populariteit is een smoothie bowl een leuke en kleurrijke optie die u kunt gebruiken om uw dieet te variëren, vooral bij het ontbijt.

Echter, veel recepten die je op het internet vindt voor het bereiden van een smoothie bowl bevatten vaak een grote hoeveelheid ingrediënten die een “licht” ontbijt kunnen veranderen in een hoog-calorieel of zeer hoog-suikerontbijt.

Fruit is bijvoorbeeld het hoofdingrediënt in smoothie bowl en wordt soms in zeer grote hoeveelheden toegevoegd om de gewenste dikte te bereiken. Vergeet niet dat fruit veel suiker bevat (natuurlijk, maar toch suiker) en dus is het belangrijk dat je het met mate eet, vooral als je problemen hebt met koolhydratentolerantie, overgewicht, obesitas of diabetes.

Andere veel voorkomende ingrediënten in een smoothie bowl zijn noten en zaden, en hoewel ze net als fruit zeer gezond zijn, hebben ze ook de bijzonderheid dat ze zeer caloriedicht zijn, wat betekent dat ze je in kleine hoeveelheden veel calorieën kunnen leveren.

Dit betekent niet dat u smoothies kommen uit uw dieet moet gooien, integendeel, ze kunnen een zeer voedzame optie zijn die past bij uw eisen en doelstellingen. Je moet gewoon leren om ze beter in balans te brengen.

Wat je in gedachten moet houden 

Gebaseerd op uw smoothie bowl

1. De sleutel tot het bereiden van een smoothie bowl is dat de basis dik genoeg moet zijn om ingrediënten aan het oppervlak toe te voegen zonder dat deze wegzakken. Dit wordt meestal bereikt door het verwerken of mengen van grote hoeveelheden fruit samen met wat melk of plantaardige drank, maar een strategie die u kunt overwegen om de hoeveelheid fruit die u toevoegt te verminderen is om het vooraf in te vriezen, op deze manier kunt u gemakkelijker een romige textuur krijgen.

2. Om de dikte te verhogen zonder veel fruit toe te voegen, kunt u ook gebruik maken van groenten zoals spinazie. Zo kun je meer voedingsstoffen toevoegen en tegelijkertijd een andere kleur aan je smoothie bowl geven.

3. Griekse yoghurt of kefir zijn ook twee opties die je kunnen helpen om de gewenste textuur aan de basis van je smoothie bowl te bereiken en zullen zorgen voor eiwitten om de koolhydraatinname in balans te brengen.

4. Je kunt de basis een extra tintje geven door cacaopoeder, spirulina of kurkuma toe te voegen. Eén theelepel is meer dan genoeg.

5. Houd er tot slot rekening mee dat de vruchten al zoet zijn en dus niet gezoet hoeven te worden. Als u echter besluit om dit te doen, geef dan de voorkeur aan stevia of kaneelpoeder.

Over de toppings  

Als je eenmaal je romige basis hebt is het tijd om creatief met de toppings om te gaan, maar niet te veel. Vergeet niet dat u op zoek bent naar een heerlijk resultaat, maar ook gematigder in calorieën en suiker.

Enkele opties waarmee u uw toppings kunt variëren zijn

  • Gedroogde vruchten (amandelen, cashewnoten, noten)
  • Zaden (hennep, chia, pompoen, sesam)
  • Fruitstukjes (met mate omdat de basis al fruit heeft)
  • Versnipperde kokosnoot
  • Bittere chocolade chips

En probeer de volgende ingrediënten te vermijden:

  • Commerciële granula’s
  • Graanvlokken
  • Gedroogde vruchten
  • Versnipperde kokosnoot met toegevoegde suiker
  • Honing of siropen

De formule die u kunt volgen 

Voor de basis: 

1 kopje diepvriesfruit en/of -groenten (als u alleen fruit gaat gebruiken, raden wij u aan die met een laag suikergehalte te gebruiken, zoals bosbessen, aardbeien en kiwi’s)

1/2 kopje melk of plantaardige drank (of u kunt Griekse yoghurt gebruiken voor meer romigheid)

1 theelepel extra (cacaopoeder, spirulina, kurkuma, maca, enz…).

Kies voor de toppings 3 van deze ingrediënten: 

1 handvol noten

1 eetlepel noot of pindakaas

1 eetlepel zaden

1 eetlepel geraspte kokosnoot

Kleine stukjes fruit

Het serveert en consumeert direct! En natuurlijk, geniet van elke hap.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here