Hoe kan je met tussenpozen vasten? Hier zijn enkele methoden

0
52

Je wilt met tussenpozen gaan vasten en je weet niet waar je moet beginnen? In dit artikel vindt u de uitleg van verschillende protocollen, maar houd er rekening mee dat het uiteindelijk allemaal om uw voorkeuren, uw levensstijl en hoe u zich voelt als u ze allemaal ervaart.

Het eerste wat u moet doen voordat u begint met een protocol van vasten met tussenpozen is uw dieet verbeteren, de voorkeur geven aan natuurlijk voedsel en uw consumptie van suiker, geraffineerd en verwerkt meel aanzienlijk verminderen.

Dan raden wij u aan om te beginnen met het terugbrengen van uw maaltijden naar 3 zonder snacks en zonder de beroemde nachtelijke begeertes. Op deze manier raakt u minder vaak gewend aan het ontvangen van voedsel.

Als u meer wilt weten over hoe u zich kunt voorbereiden op een snelle pauze, bezoek dan deze link.

Vergeet niet dat vasten geen competitie is, het is een pad van zelfonderzoek en je kunt stoppen wanneer je lichaam je dat vraagt.

Vasten 12/12

Het is het eenvoudigste snel en je hebt het waarschijnlijk al op een natuurlijke manier geoefend. Het bestaat in principe uit het laten verlopen van 12 uur tussen het diner en het ontbijt. Dit houdt natuurlijk in dat je na het eten niets meer eet of drinkt wat je vasten kan breken.

Bijvoorbeeld, als uw diner vandaag om 19.00 uur is, moet uw ontbijt morgen na 7.00 uur zijn.

Met dit soort vasten kunt u perfect uw drie maaltijden maken tijdens de 12-uur durende voederperiode.

Vasten 14/10

Het vasten van 14/10 is ook gemakkelijk en veilig voor de meeste mensen. Net als in het vorige geval laat u hier 14 uur verstrijken tussen uw laatste maaltijd van de dag en de eerste maaltijd van de volgende dag.

Dus als uw diner vandaag om 19.00 uur is, moet uw ontbijt morgen na 9.00 uur zijn.

Met deze vasten kunt u nog steeds perfect uw drie maaltijden maken tijdens de voederperiode. Je kunt het dagelijks of om de dag oefenen terwijl je lichaam eraan gewend is.

Vasten 16/8 of 18/6

Met deze vasten beperkt u uw voederraam tot 6-8 uur, wat waarschijnlijk de tijd is dat de meeste mensen het tegenovergestelde doen: vasten terwijl ze slapen. In de 16/8 vasten laat u 16 uur voorbijgaan tussen het diner en het ontbijt en in de 18/6 vasten laat u 18 uur voorbijgaan, zoals de naam al aangeeft.

Bijvoorbeeld, als uw diner vandaag om 19.00 uur is, zou uw eerste maaltijd morgen om 11.00 uur in het eerste geval of om 13.00 uur in het tweede geval zijn.

Met deze vasten kunt u nog steeds drie maaltijden of zelfs twee (lunch en diner) opnemen, maar zorg ervoor dat ze de juiste hoeveelheid voedingsstoffen en calorieën hebben die uw lichaam nodig heeft om al zijn vitale functies uit te voeren.

Wij raden u aan om dit soort snelheden 1 of 2 dagen per week op te nemen, dat u zich bewust bent van de signalen van uw lichaam en dat u het onmiddellijk stopt als u zich erg duizelig of zwak voelt.

Langer vasten?

Er zijn langere vastenprotocollen, van 20 uur, 24 uur en zelfs dagen, maar bij dit soort vasten kunnen bijwerkingen optreden die binnen een adequate follow-up en aanpak moeten worden overwogen. Bovendien kan bij langdurig vasten een multivitaminen supplement nodig zijn om voedingstekorten te voorkomen.

Als u wilt experimenteren met lange vasten, raden wij u daarom aan om altijd het advies van een professionele vastendeskundige in te winnen voor een veilige begeleiding en om samen mogelijke bijwerkingen tot een minimum te beperken.

Let op

Vergeet niet dat vasten NIET wordt aanbevolen voor:

·         Zwangere vrouwen

·         Borst voedende vrouwen

·         Kinderen onder de 18 jaar

·         Mensen met een geschiedenis van eetstoornissen (anorexia, boulimia, eetbuien)

·         Zeer lichte mensen (met een BMI onder de 18,5)

En je hebt zeker het toezicht en de goedkeuring van je arts nodig als je gezondheidsproblemen hebt zoals diabetes, jicht, nierziekte, leverziekte of hartaandoeningen.

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here