Heb je altijd honger in het midden van de middag? Hier zijn enkele mogelijke redenen

0
61

Het is 15.00 uur en de onverklaarbare drang om te eten begint te bloeien? Maak je geen zorgen, dit is een veel voorkomende situatie en hoewel de oorsprong soms te maken kan hebben met fysieke en echte honger, zijn er in de meeste gevallen andere redenen achter dit patroon.

Het vinden van de oorzaak van uw “onverklaarbare” honger (of hunkeringen) is de eerste stap om te beginnen met het werken aan de triggers, het aanpassen van sommige gedragingen en het bevrijden van jezelf van dat gevoel van willen eten de hele tijd, vooral wanneer de redenen niet gerelateerd zijn aan fysieke honger.

Hieronder vindt u 6 mogelijke redenen die deze “onverklaarbare behoefte” kunnen verklaren om altijd in het midden van de middag te willen eten en waarom deze verlangens meestal gericht zijn op specifieke voedingsmiddelen:

1. Uitputting en stress

Uitputting van een lange werkdag kan in het midden van de middag zijn tol gaan eisen. Als u verveling, stress of druk van een hangende taak toevoegt, kan dit ertoe leiden dat u zich tot voedsel wendt als een ontsnapping of als een troostende maatregel.

Wat te doen in dit geval?

Vermijd de zwaarste of “stressvolle” werkzaamheden uit te stellen tot het einde van de dag. Prioriteit geven aan belangrijkheid en ‘s morgens evacueren.

Neem actieve pauzes om de spanning van je lichaam en geest los te laten.

Zet 5 minuten van je avond opzij om wat bewust te ademen om je geest te kalmeren.

2. Gewortelde gewoonte

Het middaghapje is een diepgeworteld gebruik in verschillende families en er wordt goed gezegd dat de mens “een gewoontedier is”. Dus als je een leven lang je midnight snack hebt gemaakt, is de kans groot dat als je het wilt overslaan, je geest zich een beetje zal verzetten.

Wat te doen in dit geval?

Het vervangen van een gewoonte is niet van de ene op de andere dag en nog minder als die gewoonte al jaren in ons leven is ingeworteld. Dus begin met kleine stapjes:

Maak van uw middaghapje een gezonde ervaring. Vervang ongezond voedsel dat je vroeger at door iets dat je meer voedingsstoffen en meer verzadiging geeft (in plaats van koffie en koekjes, eet je een handvol noten of een stuk fruit).

Verminder geleidelijk het aantal keren per week dat je een middaghapje gaat eten tot je het uiteindelijk maar af en toe doet en als je echt honger hebt.

3. Slechte kwaliteit van de slaap

De drang om buiten de hoofdmaaltijden te eten kan ook te wijten zijn aan onvoldoende (of slechte) slaap. Het is bewezen dat mensen die weinig slapen de neiging hebben om meer trek te hebben, vooral aan het eind van de dag.

Wat te doen in dit geval?

Het is heel eenvoudig, zorg dat je genoeg slaap krijgt (tussen 7 en 9 uur) en probeer de beste kwaliteit slaap te krijgen door een aantal van deze tips te volgen:

Ga niet naar bed met de TV aan en het laatste wat je doet voordat je gaat slapen is naar je telefoon kijken.

Zorg ervoor dat uw kamer zo donker mogelijk is en dat de temperatuur voor u aangenaam is.

Draag losse kleding naar bed en zorg ervoor dat uw matras en lakens ook comfortabel zijn.

Doe wat ontspannende activiteiten voordat je gaat slapen.

Zeg dank je wel voordat je gaat slapen en laad je geest op met positieve gedachten.

4. Uitdroging

Door het tempo van het werk is het gebruikelijk om te vergeten voldoende water te drinken en het is ook heel gebruikelijk om het gevoel van dorst te verwarren met het gevoel van honger.

Wat te doen in dit geval?

Bewaar altijd een fles water bij u als herinnering gedurende de dag.

Als de neutrale smaak van het water je niet bevalt, voeg dan een paar plakjes (niet vloeibaar gemaakt) sinaasappel, komkommer of ander fruit toe.

U kunt ook citroensap aan uw water toevoegen (zonder suiker).

Als je zin hebt om te eten, drink dan eerst een glas water en wacht een paar minuten.

5. Stimuleren van de zintuigen

Het zien en ruiken van andermans eten kan je zintuigen prikkelen en ervoor zorgen dat er verlangens ontstaan (of intensiever worden). En aangezien eten in het midden van de middag heel gewoon is, kan dit een frequente trigger zijn.

Wat te doen in dit geval?

Er is heel weinig dat je kunt doen om te voorkomen dat je zintuigen op bepaalde prikkels reageren, maar vraag jezelf voor je gaat eten af: Heb ik echt honger? Op deze manier raak je meer vertrouwd met je gevoel van honger en verzadiging, maak je contact met je lichaam en voorkom je dat je uit simpele verlangens eet.

6. Onvoldoende voeding

Dit is het laatste punt en niet omdat het het minst belangrijke is, maar omdat het echt in verband kan worden gebracht met fysieke honger.

Tegenwoordig is het heel gewoon dat, door de werkdruk en de beweging van de steden, veel mensen lunchen met een broodje, een hamburger of zelfs een pastei, dus als je midden in de middag honger hebt, vraag je je af: heb je je lunch goed uitgebalanceerd en heb je genoeg gegeten?

Wat te doen in dit geval?

Zorg ervoor dat al uw maaltijden van de dag optimaal zijn in termen van kwaliteit en kwantiteit:

Altijd een goede kwaliteitsbron van proteïne bevatten

Laat het vet niet weg. Er zijn veel gezonde exemplaren zoals avocado, noten, olijfolie en zaden.

De voorkeur gaat altijd uit naar natuurlijke koolhydraten zoals rijst, fruit, knollen en peulvruchten.

Verhoog uw portie salade en zorg ervoor dat u een verscheidenheid aan groenten toevoegt om een voldoende hoeveelheid vitaminen en mineralen te krijgen.

Eet langzaam en eet tot u zich tevreden voelt (niet vol)

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here