Gluten: Moet iedereen ze vermijden?

0
51

Voedingsmiddelen met het label “glutenvrij” zijn vandaag de dag erg populair geworden en de meeste mensen associëren ze met een gezonder dieet, maar moet iedereen echt gluten vermijden? Gluten is een groep eiwitten die aanwezig is in tarwe, gerst en rogge, en dus in elk voedsel dat van deze granen wordt gemaakt. Het is verantwoordelijk voor de elasticiteit van de degen die van deze korrels worden gemaakt, evenals voor het volume en de pittigheid ervan. Het is bewezen dat sommige mensen, die bekend staan als coeliakiepatiënten, intolerant zijn voor deze groep eiwitten, omdat ze bij inname ervan een reeks symptomen in hun lichaam opwekken die gevaarlijk kunnen zijn. Degenen die lijden coeliakie Om gluten te vermijden, moet u al het voedsel dat gluten bevat beperken of uit uw dieet halen: brood, pizza, pasta, koekjes, bier, enz. Er wordt echter geschat dat coeliakiepatiënten vertegenwoordigen amper 1% van de wereldbevolking.

Hoe zit het met niet-coeliakiepatiënten?

Hoewel coeliakie de aandoening is die het meest wordt geassocieerd met glutenconsumptie, zijn er twee andere termen die het overwegen waard zijn:

  1. Tarwe-allergie: Deze aandoening komt vaker voor bij kinderen en veroorzaakt een abnormale immuunrespons op een of meer eiwitten in tarwe of tarweproducten.
  2. Gevoeligheid voor niet-eliakale gluten. Mensen die gevoelig zijn voor gluten kunnen verschillende darmklachten en extra darmklachten hebben na het eten van een deel van de korrels die deze eiwitten bevatten. De diagnose is moeilijk, gebaseerd op hardnekkige symptomen en wordt pas gesteld nadat coeliakie en tarwe-allergie zijn uitgesloten.

Verschillende specialisten stellen dat een groot aantal mensen gevoelig kan zijn voor gluten zonder het te weten. Dit is te wijten aan de moeilijke diagnose van deze aandoening, omdat veel van de symptomen kunnen dagen na de consumptie van de korrels met gluten optreden. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat een glutenvrij dieet gunstig kan zijn voor mensen met auto-immuunziekten (niet-eliakie) ( 1 ), prikkelbare darm syndroom ( 2 ) ( 3 ) en andere aandoeningen zoals endometriose, fibromyalgie en schizofrenie ( 4 ).

Dr. David Perlmutter, auteur van het best verkochte boek Brain of Bread, zegt ook dat gluten een belangrijke rol speelt bij hersenontsteking en een risicofactor kan zijn voor ziekten als alzheimer.Tot slot beweren de voorstanders van het glutenvrije dieet dat deze set eiwitten een lage voedings- en biologische waarde heeft en dat het daarom geen probleem is om ze uit het dieet te weren.

Dus moet je gluten vermijden?

Zelfs als u geen glutengevoeligheid, tarwe-allergie of coeliakie heeft, kunt u profiteren van een verminderd of glutenvrij dieet. U weet dit alleen door een pad van zelfonderzoek in te slaan waarbij u gluten vermijdt en uw symptomen onder controle houdt. Bij het nemen van deze beslissing moet u rekening houden met twee belangrijke aspecten:

  • Als granen zoals tarwe, gerst of rogge uw belangrijkste bron van vezels waren, probeer dan uw inname van groenten, fruit en andere glutenvrije granen te verhogen.
  • De glutenvrije voedingsmiddelen die u in de supermarkten vindt, hebben meestal een hoog gehalte aan suikers, vetten en calorieën, zodat ze niet noodzakelijkerwijs een gezonde optie zijn.

Het volgen van een glutenvrij dieet wordt als veilig beschouwd, zolang je granen en producten met gluten vervangt door voedzame en niet overbehandelde voedingsmiddelen. Houd er ook rekening mee dat het onderzoek naar gluten en het effect ervan op de gezondheid nog steeds gaande is en dat er nog steeds discussie is over de vraag of het besluit om een glutenvrij dieet te eten de gezondheid van degenen die niet onverdraagzaam zijn ten goede komt.

Bekijk ook: Waarom zou je geen wit brood eten?