Gezond om te eten! Groenten en fruit met een hogere voedingsdichtheid

0
84

De Aggregate Nutrient Density Index (ANDI) is een classificatie die de dichtheid van voedingsstoffen in verschillende veelgebruikte voedingsmiddelen weergeeft. Om deze classificatie uit te voeren heeft de gerenommeerde Amerikaanse arts Joe Fuhrman de volgende formule bedacht:

Gezondheid = Voedingsstoffen / Calorieën

Dat betekent dat deze lijst elk levensmiddel waardeert door rekening te houden met de hoeveelheid voedingsstoffen die ze leveren per verbruikte calorie. “Adequate inname van micronutriënten (vitaminen, mineralen en vele andere fytochemicaliën) zonder overmatige calorische inname is de sleutel tot een uitstekende gezondheid”, zegt Dr. Furhman via zijn website. De voedingsmiddelen die bovenaan deze lijst staan zijn vooral rijk aan micronutriënten, die de werking van het immuunsysteem ondersteunen, het natuurlijke ontgiftingsproces van uw lichaam stimuleren en de cellulaire herstelmechanismen ondersteunen.

Bekijk ook: Hele vruchten of in sap: wat is beter?

Lijst van voedingsmiddelen met een hogere nutriëntendichtheid

Onder de voedingsstoffen die in de evaluatie zijn opgenomen zijn: vezels, calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, zink, koper, mangaan, selenium, vitamine A, bètacaroteen, alfacaroteen, lycopeen, luteïne en zeaxanthine, vitamine E, vitamine C, thiamine, riboflavine, niacine, onder vele andere. Er werd ook rekening gehouden met de ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) score of de antioxidante capaciteit van een voedingsmiddel om vrije radicalen te bestrijden.

Voor een volledige lijst van de ANDI-index kunt u kijken op deze website .

Bekijk ook: Krachtig antioxidant voedsel om ziekte te voorkomen