Factoren die vetverlies beïnvloeden

0
46

Het verliezen van (oxiderend) vet is een objectief proces dat door verschillende factoren wordt beïnvloed en daarom is het een complex proces dat op een uitgebreide manier moet worden geanalyseerd en uitgevoerd. Het eerste wat u in gedachten moet houden is dat er GEEN MAGISCHE OPLOSSINGEN zijn om vet te verliezen. Begrijp gewoon hoe je lichaam werkt en neem bewustere beslissingen over je dieet en levensstijl.

Hier zijn enkele van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op het vetverlies.

Basaal metabolisme:

Metabolisme kan worden gedefinieerd als de set van fysieke en chemische processen die je lichaam doorloopt om het voedsel dat je eet om te zetten in de energie die nodig is om zijn vitale functies uit te voeren. Enkele factoren die van invloed kunnen zijn op de snelheid van uw stofwisseling zijn

  • Lichaamsgrootte en -samenstelling: hoe groter je lichaam of hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je zult verbranden.
  • Seks: mannen verbranden meer calorieën omdat ze een hoger percentage spiermassa hebben dan vrouwen.
  • Leeftijd: de stofwisseling vertraagt in de loop der jaren.

Als je stofwisseling niet optimaal werkt, zal minder efficiënt worden in het verbranden van energie en dit zal uiteindelijk als vet in je lichaam worden opgeslagen.

Thermogenese

Uw lichaam besteedt ook calorieën in het normale proces van het verteren, absorberen, vervoeren en opslaan van de voedingsstoffen in het voedsel dat u elke dag eet. Zo wordt bijvoorbeeld geschat dat je lichaam ongeveer 25-30% van de calorieën in eiwitten alleen al in het verteringsproces verbrandt, 7% van de koolhydraten en ongeveer 3% van het vet.

Lichamelijke activiteit

Lichaamsbeweging, opgevat als de reeks bewegingen die je gedurende de dag maakt, telt ook mee in de totale energie-uitgaven en dus in het verlies van vet. Maar het gaat niet alleen om sporten of naar de sportschool gaan. Van de ene plaats naar de andere lopen, de trap opgaan, huishoudelijke klusjes doen of autorijden zijn enkele dagelijkse activiteiten die uw energie-uitgaven verhogen.

Hormonaal evenwicht

Hormonen zijn verantwoordelijk voor het reguleren van veel van de processen die in je lichaam plaatsvinden en wanneer ze uit balans zijn kunnen ze het functioneren van de stofwisseling en het verlies van vet beïnvloeden. Hormonale onbalans kan zich voordoen in sommige levensfasen zoals zwangerschap, borstvoeding en menopauze, maar het kan ook te wijten zijn aan een pathologie zoals hyper of hypothyreoïdie.

Kwaliteit van het dieet

Dit is ongetwijfeld een van de belangrijkste factoren, aangezien vetverlies niet alleen wordt bepaald door het eten van minder calorieën dan je lichaam verbrandt, maar ook door de kwaliteit van het voedsel dat je in je dieet opneemt. Elk voedingsmiddel en elke macronutriënt heeft een andere invloed op uw stofwisseling, dus het is belangrijk dat u ze goed verdeelt volgens uw wensen.

Bekijk ook: Tips om uw eetgewoonten op kantoor te verbeteren