Constipatie: praktische tips om het te bestrijden

0
51

Constipatie is een van de meest voorkomende spijsverteringsproblemen die leidt tot weinig stoelgang of moeite met ontlasting. Hoewel het over het algemeen als een milde aandoening wordt beschouwd, is verstopping NIET normaal en kan het ernstige ongemakken veroorzaken die je levenskwaliteit aantasten.

Volgens de Pan American Health Organization treft chronische constipatie ongeveer 30% van de volwassenen van 60 jaar of ouder, maar het komt steeds vaker voor bij jongeren en vooral bij vrouwen.

De complicaties die kunnen voortvloeien uit chronische verstopping zijn onder andere: aambeien, anale scheurtjes en ophoping van ontlasting. Daarom is het belangrijk om deze aandoening tijdig op te sporen en te behandelen.

Vergeet niet dat het hebben van een gezonde spijsvertering en het handhaven van een optimale werking van uw interne mechanisme van zuivering (het elimineren van afval) van vitaal belang is voor uw algehele gezondheid.

Bekijk ook: Zo kunt u gastritis voorkomen of verlichten

Veel voorkomende symptomen van constipatie

Symptomen die kunnen duiden op het hebben van constipatie zijn:

  • Verminderde frequentie van de stoelgang (minder dan drie keer per week)
  • Gedwongen en pijnlijke ontlasting
  • Harde of droge ontlasting
  • Opgeblazen gevoel (buik is groter)
  • Pijn in het anale gebied na de stoelgang

Daarnaast kunnen mensen die last hebben van constipatie vaak ook last hebben van prikkelbaarheid en gebrek aan eetlust.

Hoe kan men verstopping voorkomen of verlichten?

De belangrijkste risicofactoren met betrekking tot constipatie zijn gerelateerd aan de levensstijl, het dieet en de inname van medicijnen die constipatie bevorderen.

Met dit in gedachte, kunt u onderstaande punten opnemen in uw dagelijkse routine om de symptomen van constipatie te voorkomen of te verlichten:

  • Dagelijkse lichaamsbeweging: 30 minuten wandelen per dag helpt de darm te mobiliseren en bevordert de spijsvertering.
  • Drink veel water. Water houdt het lichaam gehydrateerd, helpt de ontlasting te verzachten en bevordert de afvoer ervan.
  • Eet vezels: Het wordt aanbevolen om tussen de 30 en 35 gram vezels per dag te eten. Vezels zijn aanwezig zijn in voedingsmiddelen zoals groenten, fruit en volle granen.
  • Je kunt jezelf ondersteunen met vezelsupplementen zoals psyllium, maar let altijd op de reacties van je lichaam en stop met het gebruik ervan als je zwelling of gas opmerkt.
  • Vermijd suiker en geraffineerde koolhydraten.
  • Let op dat uw dieet voldoende bronnen van gezonde vetten bevat zoals avocado’s, zaden, vette vis en olijfolie.
  • Overweeg om uw dieet aan te vullen met magnesium .
  • Overweeg een lepel van MCT-olie in je ochtendkoffie.
  • Stress heeft invloed op constipatie: Verschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat stress rechtstreeks verband houdt met constipatie.

Bekijk ook: Wat zijn transvetten en hoe beïnvloeden ze je gezondheid?

#OjoAlDato

  • Colombia, Spanje en Turkije zijn de landen met het grootste aantal mensen dat aan constipatie lijdt.
  • Constipatie treft twee keer zoveel vrouwen als mannen, volgens de Spaanse Stichting voor het Spijsverteringssysteem.