Cellulitis: voedsel dat je zal helpen om het te bestrijden.

0
52

Cellulitis, ook wel “sinaasappelhuid” genoemd, is een aandoening van het epitheelweefsel waarbij de huid er ruw uitziet en zijn helderheid en elasticiteit verliest. Het komt meestal voor in de adolescentie, vooral bij jongeren die zwaarlijvig zijn of dramatische gewichtsveranderingen hebben ondergaan. Het komt ook vaak voor bij vrouwen na de bevalling. Cellulitis wordt meestal gevormd door de onregelmatige werking van het hormoon, waarbij de vetcellen niet meer goed functioneren en de vloeistoffen niet meer normaal afvloeien. In het bijzonder wordt aangenomen dat cellulitis de ophoping van vet is in sommige gebieden zoals de benen, buik of armen, maar het kan ook voorkomen als gevolg van de afbraak van spiervezels als gevolg van een gebrek aan voedsel, zoals eiwitten of essentiële oliën.

Lees ook:
Cellulitis: kan het worden voorkomen of geëlimineerd?

Voedsel en cellulitis

Hoewel er geen totaal effectieve behandeling tegen cellulitis bestaat, kunnen sommige veranderingen in uw dieet helpen om het verschijnen ervan te voorkomen of te verminderen. Daarom moet u uw dieet baseren op de volgende voedingsmiddelen:

  • Vitamine E:

    In deze groep voedingsmiddelen kunnen we amandelen, zonnebloempitten, pinda’s, noten, pistachenoten en cashewnotenzaden, plantaardige oliën zoals olijf, kokosnoot en lijnzaad noemen. De oliën werken als vasodilatoren en helpen bij het verwijderen van vloeistoffen.

  • Groene bladgroenten:

    zoals spinazie, waterkers, snijbiet, mosterd, kool en boerenkool.

  • Diuretische producten:

    Dit zijn voedingsmiddelen die bijdragen aan een goede circulatie en aan het elimineren van vloeistoffen en giftige stoffen die zich in het lichaam ophopen. U kunt er onder andere selderij, peterselie, ui, appel, ananas, passievrucht, watermeloen, meloen, carambola of sterfruit, sinaasappel, citroen, mandarijn en granaatappels consumeren.

  • Vitamine A:

    Deze categorie omvat groene groenten, mango’s, wortelen, rapen, kool, avocado’s, bananen, bakbananen, guaves en vetarme zuivelproducten. De consumptie van zuivel en andere dierlijke producten moet met mate plaatsvinden en er moet bijzondere aandacht worden besteed aan het licht of luchtig zijn.

  • Antioxidanten:

    Dit zijn de bondgenoten om de celoxidatie en vroegtijdige veroudering te stoppen, de huid in een gezonde staat te houden en het lichaam te helpen de juiste staat van de huid te herstellen. In deze groep vind je voedingsmiddelen die net zo gewoon zijn als broccoli, tomaten, bosbessen, kaneel, frambozen, bramen, cacao en knoflook.

  • Water:

    Drink minstens twee liter water per dag en doe dit in kleine slokjes. Water helpt om uw huid te hydrateren, terwijl het helpt om opgehoopte gifstoffen te verwijderen.

Lees ook:
Hoeveel glazen water moet je echt per dag drinken?

Andere maatregelen

Om het ontstaan van cellulitis te voorkomen is het ook belangrijk om een adequaat ritme van fysieke activiteit te handhaven, om vooral de getroffen gebieden te bewegen, om de consumptie van natrium en de inname van dierlijke vetten en vrije suikers te verminderen.

Bekijk ook:
Suiker: gevaren en aanbevelingen om het verbruik ervan te verminderen