Appelazijn: wat zijn de voordelen?

0
46

De consumptie van appelciderazijn is vandaag de dag erg populair geworden, maar het is een ingrediënt dat al eeuwenlang wordt gebruikt in zowel de keuken als in de alternatieve geneeskunde. In feite is het een van de “huismiddeltjes” met de meest geassocieerde toepassingen.

Dit type azijn komt, zoals de naam al aangeeft, van appels die zijn geplet, gedistilleerd en vervolgens gefermenteerd, en de veelbesproken voordelen worden verondersteld te wijten te zijn aan de hoge niveaus van azijnzuur.

Volgens een door Harvard University gepubliceerde analyse werd appelazijn duizenden jaren geleden gebruikt om de kracht te verbeteren, voor ontgifting, als antibioticum en zelfs binnen de behandeling voor scheurbuik, en meer recentelijk als bondgenoot van het gewichtsverlies (1). Het is ook gebruikt om wonden te genezen en roos te behandelen.

Hoewel veel van de beweringen die over dit soort azijn in omloop zijn NIET wetenschappelijk onderbouwd zijn, zijn er enkele voordelen die door onderzoekers over de hele wereld zijn bestudeerd.

Voordelen die zijn bestudeerd

1. Sommige studies hebben aangetoond dat appelciderazijn een meervoudig antimicrobieel potentieel lijkt te hebben. Onderzoek toont aan dat het de groei van bacteriën zoals E. coli kan remmen, evenals voedselbederf

2. Een van de meest bestudeerde voordelen van deze azijn is het vermogen om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid te verbeteren.

3. De relatie van het in appelazijn aanwezige azijnzuur met een verbetering van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten is ook bestudeerd, maar de meeste studies die tot nu toe zijn uitgevoerd zijn bij dieren, zodat meer bewijs ontbreekt.

Voordelen die NIET wetenschappelijk onderbouwd zijn

1. Appelazijn is gebruikt als huismiddel om huidaandoeningen zoals eczeem te behandelen, maar een kleine studie van 22 proefpersonen concludeerde dat appelazijn “geen significant effect heeft op de integriteit van de huidbarrière, maar bij de meeste proefpersonen huidirritatie veroorzaakt”.

2. Een andere van de meest populaire voordelen die zijn geassocieerd met appelazijn is de vermeende mogelijkheid om de vetverbranding te verhogen, maar studies die tot nu toe zijn gedaan onthullen geen significant of blijvend gewichtsverlies als gevolg van de consumptie ervan.

Verbetert het de spijsvertering?

Hoewel er niet genoeg wetenschappelijk bewijs is, is er anekdotisch bewijs dat suggereert dat appelazijn kan helpen bij de behandeling van verschillende problemen met betrekking tot de spijsvertering. Dit voordeel kan te wijten zijn aan de “moeder” (gisten en bacteriën aanwezig in sommige appelazijnen) die fungeren als probiotica om de darmgezondheid te bevorderen.  Het kan ook helpen bij het reguleren of corrigeren van onevenwichtigheden in de pH-waarde van de maag.

Hoe neem je appelazijn?

Veel mensen geloven dat de voordelen van appelazijn alleen worden verkregen als het wordt genomen op een lege maag met water en citroen, maar je kunt het ook gebruiken om je salades aan te kleden of om het in te nemen voor de maaltijd (bij voorkeur verdund in wat vloeistof).

Begin met kleine doses tot maximaal 2 eetlepels per dag. Overtollige appelazijn kan het tandglazuur aantasten en kan in wisselwerking staan met medicijnen en supplementen zoals diuretica en insuline.

Houd in gedachten

Geen enkel voedsel is wonderbaarlijk, dus appelazijn kan je alleen maar voordelen opleveren als je het consumeert in het kader van een evenwichtige en gezonde voeding.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here