Afvallen zonder dieet? Hier zijn 10 tips

0
73

Voor veel mensen is het idee van een dieet een uitdaging en dit is omdat veel van deze diëten vol zitten met beperkingen die vaak moeilijk te verdragen en te handhaven zijn in de loop van de tijd. Om uw ideale (en gezonde) gewicht te bereiken, zou het echter slechts nodig zijn om kleine, geleidelijke veranderingen in uw levensstijl en dieet door te voeren. De sleutel is gematigdheid en discipline. Bij deze gelegenheid geven we u enkele tips die u in de praktijk kunt brengen om af te vallen en uw metingen te verminderen zonder dat u een specifiek dieet hoeft te volgen of te maken.

Tips voor gewichtsverlies

  • De eerste stap die je moet nemen is:
    Controleer hoe ver je boven je lichaamsmassa-index staat.

    Met deze indicator weet u hoeveel gewicht u moet verliezen en kunt u uw fysieke activiteit en dieet dus nauwkeuriger sturen. Vergeet niet dat het hebben van een doel en een plan het uitgangspunt moet zijn voor elk doel.

Lees ook:
Wat is de BMI en waarom is het belangrijk om deze te meten?

  • Raak niet geobsedeerd door je gewicht. Terwijl het goed is om je vooruitgang bij te houden, hoef je jezelf niet elke dag te wegen. De echte veranderingen zullen in de loop van de tijd worden opgemerkt, dus we raden u aan uzelf te wegen en één keer per maand te meten, bij voorkeur zodra u wakker wordt.
  • Als je niet de gewoonte hebt om fysiek actief te zijn, kun je beginnen met een wandeling van 30 minuten per dag. Begin langzaam en verhoog geleidelijk aan de intensiteit totdat u kunt joggen. Vergeet niet dat het activeren van je lichaam met lichaamsbeweging de beste manier is om calorieën te verbranden en de energie-uitgaven in balans te brengen.

Lees ook:
Type en intensiteit van de fysieke activiteit aanbevolen voor uw leeftijd

  • Hoewel je geen voedingsstoffen hoeft weg te gooien, is het handig om de beste tijd van de dag te kiezen voor elk voedsel. Laat de koolhydraten bijvoorbeeld bij het ontbijt en de lunch staan, en geef bij het avondeten altijd de voorkeur aan groenten met wat proteïnen.
  • Meet uw porties

    Vervang indien nodig uw gerechten door kleinere om de verleiding van overeten te vermijden. We raden u ook aan om tussen de maaltijden door twee zachte hapjes te nuttigen om de beroemde “binge eating” te vermijden.

  • Kies je eten wijselijk en daarvoor moet je leren lezen van voedingswaarde-etiketten. Vaak koop en eet je voedingsmiddelen die je als gezond beschouwt, maar die echt veel suiker, natrium of vet bevatten.

Lees ook:
Leer hoe u het voedingswaarde-etiket kunt lezen

  • Verminder de hoeveelheid suiker die je dagelijks consumeert. Op dit punt moet u er rekening mee houden dat het niet alleen tafelsuiker is, maar ook aanwezig is in vruchtensappen, honing, energiedranken, frisdranken, desserts en verpakte sauzen. Al deze voedingsmiddelen zijn direct gerelateerd aan obesitas.

Zie ook:
Wat is de beste natuurlijke suikervervanger?

  • Voegen aan uw menu levensmiddelen met thermogene eigenschappen toe die je kerntemperatuur verhogen en de vetverbranding bevorderen. Deze omvatten kurkuma, gember, mosterd, cacao, kaneel en zwarte koffie.
  • Eet meer plantaardig voedsel inclusief groenten, peulvruchten, groenten en vers fruit. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan vezels, een essentiële voedingsstof om de spijsvertering te verbeteren.

Lees ook:
Voedingsmiddelen rijk aan plantaardig eiwit

  • Maak een lijst van de gezonde snacks voor de momenten van de dag waarop de angst overwint. U kunt onder andere groentesticks, ongezoete graanrepen, hele vruchten, groentesappen, natuurlijke muesli, Griekse yoghurt en noten kiezen om te eten.

Bekijk ook:
Vijf gezonde en bevredigende snackideeën

Onthoud

Afvallen is een proces dat beetje bij beetje moet worden gedaan, het is niet aan te raden dat u routines doet of strategieën volgt die ervoor zorgen dat u snel afvalt, omdat uw gezondheid in gevaar kan komen.