Acht Groene Groenten om in uw dieet op te nemen

0
51

Plantaardige levensmiddelen en met name groenten zijn zeer opvallend vanwege hun spectaculaire kleuren, waarvan is aangetoond dat ze door de wetenschappelijke vooruitgang verband houden met hun voedingseigenschappen. De groene kleur van de planten wordt geassocieerd met chlorofyl, een stof die het zijn pigmentatie geeft en grote voordelen biedt. Uit verschillende studies is gebleken dat deze stof kankerbestrijdende en ontstekingsremmende eigenschappen kan hebben. Trouwens, groene groenten zijn rijk aan vitaminen, mineralen en vezels, waardoor ze zeer gunstig zijn voor de gezondheid. Hieraan moeten we toevoegen dat ze laag in calorieën en zeer verzadigend zijn, waardoor ze ideaal zijn voor consumptie in diëten om gewicht te verliezen of te behouden. Echter, als gevolg van veranderingen in het gehemelte en een gebrek aan gewoonte, hebben de meeste mensen de neiging om deze voedingsmiddelen te verwerpen, vooral zuigelingen, die zeer gevoelige smaakpapillen hebben op een vroege leeftijd die de smaken accentueren.

Bekijk ook: Verzadigende voedingsmiddelen ideaal voor gewichtsverlies

Groenten en hun voordelen

Hieronder presenteren wij u enkele groene groenten, van gewone consumptie, met hun eigenschappen en voordelen:

  1. Sla: is laag in calorieën, levert vezels, vitamine C en vitamine A. Het wordt aanbevolen voor mensen met zenuw- of slaapstoornissen vanwege het gehalte aan B-vitamines en magnesium.

2. Kooltjes: Koolsoorten zijn rijk aan calcium en staan bekend als krachtige anti-kanker middelen vanwege hun zwavel-, magnesium- en kaliumgehalte. Ze worden aanbevolen voor opgroeiende kinderen omdat ze bondgenoten zijn in bot- en weefselvorming. U kunt het verbruik variëren en de groene kool en spruitjes proberen.

3. Selderij: rijk aan kalium, calcium, vezels en plantaardige eiwitten. Het zorgt ook voor vitamine A, B en C. Het heeft een groot ontlastend vermogen, dus het is aan te bevelen om vochtretentie te bestrijden en toxines te elimineren.

4. Rucola: De karakteristieke bittere smaak maakt het een “ontgiftingsmiddel” voor het spijsverteringsstelsel, dat vooral inwerkt op de lever en de galblaas. Het levert ook vezels, vitamine A, B en C.

5. Spinazie: Spinazie heeft een aanzienlijk gehalte aan ijzer, maar nog meer aan vitamine A, wat een grote hulp is bij het versterken van het oogsysteem en de gezondheid van de huid.

6. Snijbiet: De grote verscheidenheid maakt het een zeer veelzijdige groente in de keuken, het heeft ijzer en vitamine A. Het hoge watergehalte maakt het een caloriearme groente.

7. Broccoli: is een groente die beroemd is omdat het wordt beschouwd als gunstig voor de gezondheid van het hart, het heeft vitaminen en mineralen die het zeer voedzaam maken. Het staat bekend om zijn eigenschappen om de bloedglucose te verlagen.

8. Peterselie: is aromatisch, rijk aan vitaminen en heeft vochtafdrijvende en ontgiftende eigenschappen.

Bekijk ook: Boerenkool: alles over de trendy “superfood”.

Verbruiksaanbevelingen

Kies ervoor om uw groenten rauw en eventueel biologisch geteeld te consumeren. Daarnaast raden wij u aan om ze goed te wassen om vuil en bacteriën te verwijderen. U kunt deze groenten in salades, sappen, stoofschotels, soepen en als bijgerecht toevoegen aan elk ander voedsel.

Bekijk ook: Tips voor het bereiden van gezondere salades