Aanbevolen Vruchten voor een Koolhydraat Arm Dieet

0
55

Bij een koolhydraatarm dieet kunt u nog steeds verschillende soorten koolhydraten eten, maar het is belangrijk dat je leert de beste bronnen te kiezen. Dit zodat u uw behoeften niet overschrijdt en natuurlijk om uw lichaam te voorzien van de kwaliteitsvoedingsstoffen die het nodig heeft.

Groenten en fruit zijn goede koolhydraatkeuzes als je een beperkt dieet met macronutriënten volgt, maar er zijn ook enkele vruchten (en ook enkele groenten) waarvan het koolhydraatgehalte meer verlaagd is en dus beter geschikt is voor dit soort dieet.

Voordat we gaan praten over welke vruchten het beste kunnen werken in koolhydraatarme diëten, moet je onthouden dat de hoeveelheden zullen afhangen van hoe koolhydraatbeperkt uw dieet is .

Op een ketogeen dieet mag je bijvoorbeeld waarschijnlijk minder dan 20 gram koolhydraten per dag eten, terwijl je op een koolhydraatarm dieet tussen de 20 en 50 gram mag eten.

Bekijk ook: Keto Diet of Low Carb Diet: wat is het verschil?

Low-carb-vruchten

Hier onder staan de vruchten met het laagste netto koolhydraatgehalte per 100 gram.

  • Avocado = 3
  • Bramen = 5
  • Frambozen = 5
  • Frezen = 6
  • Citroen = 6
  • Kokosnoot = 6
  • Pruim = 7
  • Meloen = 7
  • Perzik = 9
  • Watermeloen = 10
  • Kersen = 10
  • Sinaasappels = 10
  • Bosbessen = 12
  • Kiwi = 12
  • Appel = 12
  • Peer = 12

Bekijk ook: Hele vruchten of in sap: wat is beter?

Beter fruit of groente?

Het is waar dat de meeste voedingsstoffen die aanwezig zijn in fruit ook kunnen worden verkregen uit groenten (en groenten zijn meer gereduceerd in koolhydraten), maar fruit is “het snoepje van de natuur” en kan nuttig zijn om bepaalde verlangens te bevredigen en om uw dieet gevarieerder en leuker te maken.

Het is dus niet nodig om dit voedsel uit je dieet te verwijderen, je moet gewoon leren om het meest geschikte type en de meest geschikte portie te kiezen, afhankelijk van je macronutriëntenverdeling.

Bekijk ook: Groenten en fruit met een hogere voedingsdichtheid